torsdag 18 november 2010

Jag lämnade föreläsningen, med tårar på kinden...

"Jag skruvade upp radion i bilen, för att mina barn inte skulle höra att jag grät."
Orden kommer från Jenny Lexhed.
Lucas hade fått diagnosen autism.
Han var tre år och satt i bilen med sin mamma och lillasyster.
"Jag satt barnen i bilen för att vila"berättar hon.
Jag känner igen varje ord, varje beskrivning.
Jag har svårt att hålla tillbaka tårarna i en fullsatt Skandiateater.
Vi har rest samma resa, Jenny och jag.
Det handlar om sorg, förtvivlan och frustration över att inte räcka till.
"Det räcker inte med kärlek" är titeln på hennes bok och föreläsning.
Jag vet vad hon menar.
Hon har, precis som jag, något att jämföra med.
Hon har två barn utan autism, och jag har ett.
Det sköter sig själv liksom.
Den andra resan förstår bara vi.
Jag lämnade föreläsningen innan den var slut.
Jag lämnade föreläsningen, med tårar på kinden.
Men också med en känslan av lycka.

Lyckan av att inte vara ensam.

7 kommentarer:

  1. kan bara säga kram å det är från hjärtat.
    Karin

    SvaraRadera
  2. Tack för att DU finns och är världens mest förstående......<3

    SvaraRadera
  3. Hittar inga ord som räcker till...så sorgligt men skönt att inte känna sig ensam.
    Ha det fint
    Lena

    SvaraRadera
  4. Det är viktigt att inte känna sig ensam! Man orkar mer om man vet att man inte är ensam.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. jag är farmor till en pojke som fyller 11 år om en vecka.Jag har köpt din bok,känner igen det mesta.Vår pojke pratar ingenting men förstår vad vi säger.Svårt att hitta aktiviteter på helgerna.Vi åker runt i bil.går i skogen eller går till någon dagisgård-det är ju inga andra barn där på lörd o sönd.Han älskar sand kan sitta och kasta den i luften hur länge som helst.Jag brukar fundera vad andra far och morföräldrar sysselsätter sig med,när vädret är kallt o ruskigt.Vi kan ju inte göra någon inneaktivitet.Det finns ingen lokal.Tacksam för tips! På sommaren åker vi till någon lugn badplats han älskar vatten.

    SvaraRadera
  6. Hej Farmor!

    jag önskar jag kunde ge några tips, men man får prova sig fram!
    Tv, dator, pussel, gunga, lyssna på musik...

    /Thomas

    SvaraRadera
  7. Känner igen mig... eller ja, situationen... Kampen, sorgen, tårarna, frustrationen, hoppet, glädjen.....

    SvaraRadera