fredag 3 maj 2013

Det finns inget facit. Det finns bara kärlek...

Det var i maj för snart 18 år sedan. Jag var mitt i livet. Jag skulle bli pappa för första gången. Det var i maj för snart 18 år sedan som tjejen kom. Som vände upp och ned på min tillvaro, som lärde mig vad kärlek betyder. Som lärde mig meningen med livet.
Det är sällan planerat. Man tänker inte så.
Lisa blev till där på Västkusten, en solig och fin dag 1994.
Det var fotbolls-VM på alla storbildsskärmar. Det var Smögen, Lysekil och Strömstad. Livet var enkelt.
Jag vill tro att allt var regisserat. Jag tror att Lisa ville till oss. Jag tänkte inte så då, men känner så nu.
Hon fyller 18. Det skulle kunna betyda myndig och frihet. Det gör inte det.
Lisa vill bara veta vem som jobbar med henne. Hon vill bara ha struktur. Hon vet inget annat. Hon kräver inte mer.
Jag blir glad när hon ler. Jag blir glad när hon skrattar. Det blir inte bättre än så.
Det är svårt att tänka längre än så.
Det är svårt att tänka längre än så som pappa till en dotter med autism.
Det finns inget facit. Det finns bara kärlek.
En dag i taget...

Med en underbar autistisk flicka...som är min dotter...

5 kommentarer:

  1. Hej lysande stjärna i Lisas liv, Thomas!
    Du är en förebild som en osjälvisk, omtänksam, kärleksfull, ansvarsfull och unik förälder.
    Du är superhjälten som uthärdat allt.
    All heder åt Dig!
    Tänk om det fanns fler sådana osjälviska och unika pappor som Du, då skulle säkert världen se annorlunda ut.

    Några ord från Lisa till sin käraste pappa:
    Är glad att just Du är min pappa
    utan Dig skulle livet ej vara detsamma.
    Du är verkligen den ende
    som vet hur jag alltid känner
    därför är vi de bästa vänner.
    Du finns alltid där och ställer upp för mig
    min trygghet är i Din varma famn.
    Du är min älskade pappa
    som en klippa i stormen Du alltid stadigt står.
    Du skojar, skrattar och ler
    med en faders ögon Du genom mig ser.
    Jag har så mycket att tacka Dig för,
    Du vill alltid mitt bästa som en ansvarsfull pappa gör.
    Pappa, jag älskar Dig oerhört mycket för den enastående kärlekn som Du gett mig under den tiden.
    Du ska veta att Du är världens bästa pappa!
    Manga varma kramar/F och Lisa

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Lisa är den underbaraste tjejen som jag känner.Hon sprider så mycket glädje och ljus i vårat liv.Jag är så tacksam och glad att jag fått lära känna henne.Och sen måste jag säga att Lisa har världens mest underbaraste föräldrar.

    SvaraRadera