lördag 27 november 2010

Det går inte att läsa av något mönster...

Det finns ingen logik.
Autism är det mest komplexa handikappet, säger experterna.
Jag och många med mig kan skriva under på det.
Just för att det inte finns nån logik.
Jag hade full pott på logiskt tänkande på testet för att bli stridspilot.
Men jag har ingen nytta av det idag, för det här är något annat.
Det går inte att läsa av något mönster.
Det som är sanning en sekund, funkar inte alls i nästa sekund.
"Nothing stays the same" är citatet som dyker upp.
Det är en titel från sent 80-tal.
Sent 80-tal när min högsta dröm var att bli stridspilot.
Det var när en 19-årig grabb, fylld av självförtroende, såg att inget var omöjligt.
Det var grabben som absolut skulle styra ett fullt attackutrustat JAS-plan över fiendeland, no matter what.
Nu är min högsta dröm att förstå min autistiska dotter.
Jag har kvar lite av det där självförtroendet, som 19-åring.
Jag har kvar lite av inställningen att inget är omöjligt.

Jag vill tro jag har nytta av det i dag.
Jag föll på mållinjen, när stridspilotutbildningen bara ville ha den bäste av 50, just i denna uttagning.
Stridspilotkandidat Filipsson, som hamnade på andra plats fick packa väskorna och åka hem.

Nu kan jag inte packa väskorna och åka hem.
Jag är redan hemma och tänker fullfölja uppdraget.

Uppdraget att göra min dotters liv så bra som möjligt...

6 kommentarer:

  1. Vilket underbart fint inlägg, Kung Thomas! Du vet hur man uttrycker sig! Förresten visste jag inte att du var så bra så att du blev tvåa av 50 man. Starkt!

    SvaraRadera
  2. Tack Elias!
    Dina ord gör mig glad och stark!

    /Thomas

    SvaraRadera
  3. Innerligt och varmt skrivet.
    Du är verkligen fantastisk att hitta rätt ord att beskriva livet med.
    Önskar familjen en fin 1:a adventshelg/Lena

    SvaraRadera
  4. Tack Lena!

    Detsamma till dig, en fin helg!

    /Thomas

    SvaraRadera
  5. You're most welcome, my friend. Jag säger bara som det är, Kung Thomas! :-D

    SvaraRadera
  6. Så bra skrivet..

    Ett uppdrag som är stort och som kan tära men som jag tror också styrker..

    /Mia

    SvaraRadera