lördag 13 november 2010

Den så värdefulla dagboken...

Lisa tyckte att frallorna var i ugnen alldeles för länge.
Jag är inte förvånad.
Vänta är Lisas värsta ord.
Orden och bilderna kom hem med Lisas dagbok.
Dagboken som är länken mellan skolan, kortis och vårt hem.
Den så värdefulla dagboken berättar för oss, det Lisa inte själv kan berätta.
Igår bakade de frallor, Lisa och hennes kompis.
Ett dricksglas blir hjälpmedlet för att forma frallorna när motoriken inte räcker till.
Lisa ser koncentrerad ut på bilderna.
Jag blir stolt över min duktiga tjej.
Lisa och kompisen spelar lottospel i väntan på degjäsning.
"Äntligen, fralla med smör"berättar texten till en bild av Lisa som tittar intensivt på resultatet.
En lektion i hemkunskap är till ända på Tamburinens autismenhet.

3 kommentarer:

  1. Fin bok! Både viktig och rolig att läsa.
    Å vad smart med ett dricksglas! Den idén tror jag att jag snor till kommande bak här :)
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Delad glädje är dubbel glädje Nina! :-)

    SvaraRadera
  3. Så bra med en sån dagbok. Borde vara självklart överallt, men det är det säkert inte.
    När Tjabolina var liten kunde hon aldrig tala om hur skoldagen hade varit, vad som hade hänt eller så, men så skaffade vi ett litet fotoalbum och skolan fick stoppa in dagens schemabilder däri som visade hur skoldagen hade sett ut och vips så berättade hon massor med saker runtikring bilderna. Visst är det fantastiskt?
    Jag kan tänka också att även om man inte kan berätta så förstår man ju i huvudet bättre vad som hänt under dagen när man ser det i bilder så där.
    Kram!

    SvaraRadera