måndag 8 november 2010

Jag blir tagen av hennes drivkraft..

Vi träffades på ett fik i Norrköping.
Hon är bara 22 år.
Fata Mujcinovic kom till Sverige som 16-åring.
Hon kom från Bosnien tillsammans med två yngre bröder, sin mamma och pappa.
Hennes föräldrar skilde sig i samma veva.
Jag blir tagen av hennes drivkraft, hennes mogna livssyn.
Tjejen är bara 22 år.
Tanken slår mig hela tiden under intervjun.
Fata talar fem språk flytande.
Hon skötte det mesta därhemma när mamman inte var där.
Hon såg till att bröderna fick mat, hade rena kläder till skolan.
Samtidigt lärde hon sig svenska, skötte kontakter med myndigheterna, och gick ut It-gymnasiet med höga betyg.
På tre år!
Anledningen till att jag träffar Fata är att hon är Sveriges yngsta redaktör för en nättidning.
En nättidning för unga mammor.
Det kommer liksom i skuggan.
Hon hade precis lämnat sin son på dagis.
Jag är inte förvånad.
Den tjejen vet vad hon vill. Och hon är smart.
Ruskigt smart.

www.ungmamma.com

2 kommentarer:

  1. Åhh jag blir så rörd. Tack för de fina ord som du har skrivit om mig :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv Fata!
    Trevligt att träffa dig!

    /Thomas

    SvaraRadera