fredag 3 september 2010

Orden landade i mitt hjärta...

De som har utvecklingsstörning, något handikapp, eller en fuktionsnedsättning vill inte bli som oss andra.
De vill bara en sak:
De vill bli accepterade för den de är.
Precis som vi andra.
Orden landade i mitt hjärta från ett inlägg på Facebook.
Men det är tydligen inte så enkelt.
Bettan, 19 år med autism, har fått yrkesförbud. Hon har i hela sitt liv drömt om att jobba i ett café.
När Bettan vill jobba måste hon ha kommunalt stöd.
Enligt svensk lag är det kommunens uppgift att ordna jobb och sysselsättning för personer som omfattas av LSS-lagen, d v s alla med autism.
Nu har Sveriges riksdag kört över LSS-lagen och säger att en kommun inte får bedriva en verksamhet som normalt sett inte är kommunal.
Café-verksamhet är inte kommunalt i normalläget.
Därför kan inte Bettan få uppleva sin dröm.
För att hon föddes med autism.

Jag citerar Per-Einar Nordkvist, ordförande i Autismföreningen i Östergötland.
"Det är den borgerliga majoriteten i riksdagen som har gett personer med funktionsnedsättning yrkesförbud"
Och ska jag vara ärlig så skiter jag fullständigt i vilka i riksdagen som tänker som en badboll.

Jag bara undrar.

Hur tänker ni?

2 kommentarer:

  1. Att det är idioti förstås!
    Herregud!
    Fick höra att dom ska stänga igen ett café på min sons skola som drivs av personer med utvecklingsstörning och nu börjar jag fundera på om det är just därför... men det borde det inte kunna va förresten... för en skola är ju kommunal...
    Alla fall tycker jag det är förjäkligt. För det är jättenyttigt för de här så kallade normala ungdomarna att kunna gå till det där cafét och lära känna de med utvecklingsstörning som jobbar där.
    Usch vad sånt där gör mig arg!
    Kram på dej!

    SvaraRadera