onsdag 1 september 2010

Jag är så trött på allt duttande...

-Jag hade svårt att läsa och skriva i skolan, sa "Jocke".
-Jag hade ett behov av att vara bäst på nåt, sa han.
Han blev aldrig sedd i skolan.
Han fick aldrig det stöd han förtjänade.
Han blev bäst på att vara sämst.
"Jocke" var en av grabbarna på seglatsen i Västindien.
Det var så dags då.
Han hade kostat samhället åtskilliga miljoner.
Stölder, våldsbrott och övergrepp hade tidigt fyllt hans meritlista.
Politiska utspel duggar tätt just nu.
Lägre restaurangmoms, miljösatsningar, och smör till pensionärerna...
Men vänta här nu.
Ni glömde nåt.
Gör vad ni vill, men om ni glömmer skolan, och de osedda barnen...
...då blir det dyrt, jävligt dyrt.
Det handlar, inte minst, om människovärde.
Jag har, i ett svagt ögonblick, lovat att inte bli politisk i den här spalten.
Men om jag ger en skopa till alla partier, kommer jag undan.
Jag är så trött på allt duttande...
Jag är trött på snyfthistorier från fetknösar som inte har råd att bo kvar i sin fyramiljonsvilla.
Jag är trött på politiker som ägnar tiden åt att smutskasta motståndarna.
Gör nåt vettigt istället!
Jag väntar fortfarande på partiet som säger:
"Vi satsar allt på förskolan och skolan...
"Vi satsar allt på de små människorna, som ska ta över efter oss...
"De har inte gjort sig förtjänta av alla nerdragningar..
"De ska inte ha lågbetalda vägledare...lärare som går på knäna...
"De ska ha de bästa förutsättningar...för de är värda det!"

Och så länge jag inte hör de orden, kommer jag att rösta på det näst mest viktiga området.
Miljön.
Och partiet som värnar om miljön har dessutom den i särklass bästa företrädaren.
Hon börjar på Maria...
...och slutar på Wetterstrand.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar