söndag 19 september 2010

Han själv, blåare än en sommarhimmel i juli, gjorde ett tjänstefel...

Det är spänning i luften.
Om några timmar vet vi vilka som ska styra Sverige.
Jag är egentligen måttligt intresserad.
För min slutsats är, att det skiljer inte så mycket mellan partierna.
Så det blir nog bra, oavsett vinnare ikväll.

Jag minns valet när jag gick i nian, för ungefär 100 år sedan.
Då slukade jag allt. Läste varje rad, lyssnade på varje debatt.
Jag hade en given favorit i Olof Palme.
Inte nödvändigtvis för hans åsikter i alla lägen.
Men för mig framstod han som den ultimata ledaren och en smart kraft, med glimten i ögat.
Min lärare i samhällskunskap gillade inte min knapp på bröstet.
En knapp med Palmes porträtt.
Jag var en ifrågasättare redan då.
Min lärare gjorde allt han kunde för att omvända mig.
Han själv, blåare än en en sommarhimmel i juli, gjorde ett tjänstefel.
Jag visste redan då att man som lärare inte får påverka elever politiskt.
Jag sa inget om det, utan var sådär lagom obstinat och pekade på min knapp.
Jag fick ändå min 5:a i samhällskunskap. /För yngre läsare betyder 5 MVG...;-)
Jag vet inte om det säger mest om mig, eller om honom. Skiter i vilket.

Idag är min färg orange.
En blandning mellan Rött och gult.

En blandning mellan medmänsklighet och miljötänk.
En blandning mellan Sahlin och Wetterstrand.

Hoppas ni har gjort rätt val därute.

Tjip!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar