lördag 16 oktober 2010

Jag tar vilken utmaning som helst...

Det är en balansgång.
Hela livet är en balansgång.
Jag tror att alla har ett behov av att berätta.
Just nu är det tufft att vara pappa till ett autistiskt barn.
Jag hade skrivit spaltmeter i min dagbok, men jag har ingen.
Så jag skriver här.
Jag skriver här för att jag vet att många som läser min blogg känner igen sig.
De vet vad jag pratar om. För de är i samma situation.
Ni andra får läsa om ni vill. Det kanske ger er perspektiv.

Varje sekund de senaste dagarna har varit en väntan på kaos.
Det blir många miljoner sekunder.
Lisa är i obalans, och då snackar vi obalans.
En kaffekopp gick i bitar, två symaskiner åkte i golvet, en tavla demolerades.
Jag fick allt löst kastat på mig.
Lisa slog och klöste mig i ansiktet med full kraft.
Blodet fick Lisa att stanna upp, en liten stund.
Sedan full kraft igen, sedan tårar och förtvivlan.
-Pappa ledsen?
Några minuter av lugn...
Det är svårt att hantera, jag vet inget svårare.

Det gäller att behålla lugnet.
Ingen kan ta över.

Det kostar kraft. Men det ger också kraft.
Det ger en insikt....
...att ingenting är omöjligt i den vanliga världen.
Jag tar vilken utmaning som helst.
Du har mitt ord på det.

7 kommentarer:

  1. Styrkekramar!
    Det går åt styrkekramar ibland, så du får ett gäng av mig.
    Tur vi älskar våra barn, annars hade det inte gått...
    Känner med dig.

    SvaraRadera
  2. Skickar lite energi och styrka! jag vet att du klarar allt Thomas

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  3. Ohhh, Thomas. Jag är en av de som faktiskt inte har en aaaning om det liv du lever.
    Jag känner dock igen mig i dig, för jag vet; Jag klarar vilken chef som helst, jag klarar vilen ekonomisk kris, biltrasighet, jobbfnurra, sambotjafs eller annat - för jag har haft cancer.
    Jag vet inte om du håller med mig, men jag tycker att det känns skönt att veta. Jag VET att jag kan.
    Kunde jag packa ork, tålamod och stunder av lugn i ett paket, vore de givetvis adresserade till er!!!!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Glömde mitt mantra från röntgenmaskiner,operationer, cellgiftbehandlingar, dödsångestattacker osv;
    "It´s just a moment. This time will pass"
    Det är Bono i U2 som höll mig i handen....
    //ingla

    SvaraRadera
  5. Det gör så ont och tar all kraft när våra barn mår dåligt,jag lever i det här vågspelet.En period ganska bra, sedan ner igen i svarta hålet.Du kommer att klara det den här gången ochså,det blir bättre dagar som du vet...All gränslös kärlek till Lisa förvandlar dig till Stålmannen , men tänk på att även du behöver hjälp och stöd. känner med dig ,Williams mamma

    SvaraRadera
  6. Ja, verkligen! Visst gör det ont när ens barn mår dåligt! Många föräldrar har varit där, och många kommer dit!
    "Gränslös kärlek", ja det är det det handlar om.
    Och självklart Ingela, cancer, mörka perioder, gör att allt annat blir enkelt...

    Kramar/ Thomas

    SvaraRadera
  7. Känner så igen vad du skriver här. KRam!

    SvaraRadera