fredag 29 oktober 2010

"De vill bara bli accepterade...."

Du har säkert sett det på Facebook.
"De vill inte bli friska, de vill bli accepterade för de dom är."
Det borde vara självklart för alla. Det är inte det.
Det handlar om de där människorna, som du ibland tittar bort när du ser.
Det handlar om de där människorna som är förståndshandikappade.
De valde inte att bli förståndshandikappade.
Men de gör det bra.
-Jag älskar att jobba med dom. De är så omedelbara.
Orden kommer från Gunilla i övre medelåldern.
Hon har varit med. Hon vet vad hon pratar om.
Orden väger tungt.
Och jag håller med, eftersom jag har en dotter som är omedelbar.
Det finns ingen falskhet, det är rakt på.
En bristvara ibland, bland vanliga människor.
För inte så länge sedan blev de inlåsta och drogade.
Det är en annan tid nu. Jag är glad för det.
För de har så mycket att lära oss vanliga människor...

3 kommentarer:

  1. Ja, tänk om alla bara blev accepterade. Rakt av, liksom. Varför måste det krånglas till så. Alla är vi ju "bara vanliga människor" med samma värde!

    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Rädsla hos människor tror jag på att det är.. Rädsla när man inte vet hur man skall agera när man möter på någon/något som inte är det vanliga..
    Jag jobbar som personlig assistent till en gravt utv.störd tjej (11 år med denna tjej och 10 år på ett kortisboende för barn och ungdomar innan dess) och jag älskar att jobba med detta.. Underbarare rättframma människor finns ju inte och så mycket kärlek man får..

    Kram Mia

    SvaraRadera