torsdag 7 oktober 2010

Han tog till ett desperat knep...

Redaktionen fick ett mejl från en gymnasieelev.
Han var arg för att hans lärare hade spelat in ljudet från en lektion.
Eleverna var stökiga, och läraren tog till ett desperat knep.
Läraren hade också skämtat om att inspelningen skulle användas på utvecklingssamtalen.
Klassen var i uppror och letade febrilt på nätet efter orden som kunde ge dem rätt.
Jag fick uppdraget av min nyhetschef:
-Snacka med grabben, läraren och rektorn.
-Ta reda på vad som gäller också, om något olagligt har skett.
No problem, tänkte jag och fick tag i alla jag ville ha tag i.
Sist fick jag tag i läraren.
Då hade jag redan pratat med Skolverket och Datainspektionen.
Jag visste att läraren hade gjort ett misstag.
Han hade inte gett eleverna chans till samtycke av inspelningen.
Han var lite orolig när jag ringde upp.
Jag fick dåligt samvete när jag hörde hans tystnad i luren.
Men det gick över.

Jag har också kämpat med stökiga elever.
Jag har också känt maktlöshet i lärarrollen.

Men nu gör jag mitt jobb som journalist och han gör sitt som lärare.

Det får räcka så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar