onsdag 13 oktober 2010

Hon är bäst på att sortera tidningar...

Tidningen Extra Östergötland låg där bredvid Lisa.
Hon jobbar med tidningar, sa fröken Anki.
Jag frågade om Lisa har lärt sig skillnaden mellan rubrik, ingress och brödtext.
-Absolut, sa Anki och log.
-Lisa sorterar olika tidningar efter färg och storlek, fortsatte hon.
Jag blev glad.
Lisa och jag har samma jobb.
Hon går i pappas fotspår.
Jag skriver i tidningen som hon lägger i högar.
Vi utvecklas båda två.
Lisa blir en fena på att sortera och jag blir förhoppningsvis vassare i mitt skrivande.
Men en sak är säker.
Min bedrift är medioker, på gränsen till alldaglig.
Lisas bedrift däremot, är unik.
Hon har autism.
Det mest komplexa handikappet, enligt experterna.
Att sortera tidningar blir därmed en större bedrift än min bästa artikel, om då frågar mig.

Jag tillåter mig att bli rätt stolt över min dotter.
Hon är bäst på att sortera tidningar...
Det är stort.

4 kommentarer:

  1. Att sortera är en mycket viktig förmåga som många av oss saknar. Framför allt att sortera RÄTT. För oss själva alltså. Jag tycker att det verkar som om Lisa hela tiden utvecklar den förmågan. Jippi!!

    SvaraRadera
  2. Att sortera är en del i språkutvecklingen, genomtänkt och bra planerat av skolan.

    /T

    SvaraRadera
  3. Ni har all rätt att vara stolta över Lisa, hon är en pärla ( och en riktig fena på många saker ). Marie

    SvaraRadera
  4. Tack Marie!

    Och du är också en pärla, det vet du!

    /Thomas

    SvaraRadera