onsdag 6 oktober 2010

En stor upplevelse för en liten reporter...

Ules Wille drog mig i full fart på upploppet på Mantorptravet.
Han är sju år och benäms som svenskt varmblod.
En ståtlig travhäst, blev min första kontakt med travsporten.
Han tävlar inte längre.
-Han är för nervös, berättade travinstruktören Cecilia Fahlén.
Ja tjena.
En nervös kusk och en nervöst travhäst på 450 kilo.
Inledningen kunde ha varit bättre när jag tog på mig de gula glasögonen.
Lugna Maria, blev min trygghet dock.
Hennes lugn bakom min rygg i sulkyn räddade upplevelsen.
Jag hade fått tydliga instruktioner hur jag skulle tygla krafterna med hjälp
av tömmarna.
-Nu kan du släppa lite, sa Maria på upploppet.
Ules Wille drog på och muskelpaketet var mäktigt att skåda, sådär strax bakom.
Jag hade allt i mina händer liksom.
Vinden slet tag i kinderna och måltornet skymtade i ögonvrån.

Jag har åkt motorcykel i 200.
Jag har åkt stridsflygplan i 600.

Men det här var nåt annat.
Det var stort.
En stor upplevelse för en liten reporter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar