torsdag 7 april 2011

Rätt man på rätt plats. Kvinna som man...

Jag kan få skit för det här inlägget. Men mamma säger att jag ska säga vad jag tycker. Så jag gör det. Kvällspressen larmar om gubbvälde i tv, på bästa sändningstid. Är det nåt fel på mig?, tänker jag. Tänker alla så? Det är för få kvinnor som leder underhållningsprogram! Jag tänker: Ja, nu sitter vi här på redaktionen. Vi ska hitta en lämplig man till det här programmmet. Ja, tjena. Jag tror verkligen inte att det går till så. Micke Leijnegard säger sin åsikt i Aftonbladet. Han pekar på grannkanalen TV4 som domineras av kvinnor. Han lyssnar förmodligen också på sin mamma och säger vad han tycker. "Det finns ingen Robin Hood-tanke. Deras syfte är att tjäna pengar och kvinnor säljer", säger han. Raka puckar, pang på. Det kan svida lite, men det är ärligt. Själv har jag en enkel åsikt: Rätt man på rätt plats. Kvinna som man. (Jag skulle kunna säga att kvinnor överträffar män på de flesta områden, men jag gör inte det för det känns så självklart)

4 kommentarer:

  1. Lämnar ett litet avtryck bara. Är här och läser lite. Du skriver så otroligt bra och fint. Det här inlägget ovan förstår jag inte riktigt vad du menar att du skulle få skit för det för, fast jag kanske är lite dum. Men jag tänker också att det måste handla om rätt person på rätt plats oavsett kön liksom. Så är det i jobbvärlden också. Har några arbetskamrater som gör intervjuer nu för att vi har sökt en ny medarbetare och då kommer genast frågan upp om att vi är så många kvinnor på vårt jobb så vi behöver kanske hitta en man.... men jag tycker kompetensen är det viktigaste! Även om jag gillar män :-) så okej då det skulle va kul med fler män på jobbet (haha gud vad dumt det här blev).

    SvaraRadera
  2. Jamen precis! Vet du vad jag tänkte när jag såg den där rubriken? Alltså, huvudsaken det är en bra person ju! Man blir lite trött när den här könsdebatten liksom går överstyr.

    Så undrar jag hur många som skriker om huruvida jämställt det skulle vara om det var två kvinnor fler än män nånstans? Lika ojämt fördelat det ju isf...

    Lika lön för lika arbete, bra! Men inte sjutton ska kön gå före lämplighet och kunskap?!

    Kram Nina!

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt Nina!

    /Kram

    SvaraRadera
  4. Tack Mib!
    Trevligt att du dyker upp ibland.
    Jo, det brukar vara lite känsligt i vissa kretsar att ifrågasätta könskvotering. Det där att man till varje pris ska ha lika antal män som kvinnor på olika poster, bara för att det ska vara rättvist...
    Jag blir lite trött på den inställningen...
    Och igår fick jag äntligen ordet på den delen i befolkningen som kör den linjen. "Hyper-feminister", sa en kvinna på tv igår, när hon beskrev fenomenet!

    Ha det fint!

    /Thomas

    SvaraRadera