tisdag 19 april 2011

Jag öppnade en Kronenbourg. Smaken fick mig att minnas...




La Premiére Biére Francais.
Jag öppnade en Kronenbourg. Smaken fick mig att minnas.
Fyra grabbar drog till Frankrike.
Vi var bara 17 år. Livet var enkelt.
Jag undrar ibland vad morsan och farsan tänkte. Det fanns inga mobiltelefoner.
Jag kunde inte åka slalom. Det kunde de andra. "Klart du ska med Thompa", sa dom.
En svart pist i Le Menuir blev mitt mandomsprov.
De andra drog iväg.
Jag tog rygg och skrek av förtjusning. Det var inte snyggt, men stort. Jag såg ett stup på nära håll. Det gick fort. Det var jag och skidorna i de franska alperna. Inte ens mamma kunde hjälpa mig. Jag visste inte om jag skulle komma ur äventyret med livet i behåll.
Det gick bra. 17 år och odödlig. Tur att inte mobiltelefonen fanns.
Jag insåg min begränsning i skidbacken och orkade bara några timmar per dag.
Den mustaschprydde herren i hotellbaren fick sälja en och annan Kronenbourg till mig.




Jag minns smaken.
Av en härlig tid.
17 år och odödlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar