fredag 11 juni 2010

Första och sista gången...

"Billigare än Ullared", skrek skyltarna.
Det var hysteriskt.
Handlarna bokstavligt slet in kunderna i butiken.
Side stad i Turkiet.
I samma stund som handen nådde addidasplagiatet kom repliken:
Prova!!! Special price for you!!!
Det fanns ingen chans att backa.
Jag har inga fördomar, säger jag.
Skitsnack!
Jag tycker inte om turkisk försäljningstaktik.
Det är kränkande när svordomarna haglar på turkiska när köpet inte går i lås.
Det är kränkande när försäljaren ropar: Jävla svensk, när köpet inte går i lås.
Jag kan aldrig acceptera det.
Det må vara turkisk praxis i turistkvarteren.
Det må vara deras levebröd.
Jag skiter i det.
Jag accepterar inte en kränkning.
Jag har varit i Turkiet två gånger under en och samma vecka:
Första och sista gången.

1 kommentar:

  1. Så kände faktiskt jag också när vi var där.

    SvaraRadera