onsdag 16 juni 2010

Det är personalen. Jag vet det.

Det är utflykter på sommaren.
Lisa vill helst stanna på skolan.
Allt ska vara precis som vanligt.
Det kräver mycket kraft av en autistisk flicka.
Det kräver kraft och mod av personalen.
Kolmårdens Djurpark är en fin utflykt, men kan skapa ångest för en flicka som är rädd för ljud och många människor på samma ställe.
Vi andra har svårt att förstå.
Men när vi ser ångesten, så förstår vi.
Idag gick det bra.
Lisa var glad och harmonisk, läste vi i dagboken.
Jag blir glad.
Jag blir lättad.
Personalen var lättad och glad.
Jag var inställd på det värsta, för jag vet hur Lisa blir när ångesten tar överhand.
Men det gick bra, och orden i dagboken värmer.
Det är personalen.
Jag vet det.
Jag är inte så imponerad av bankchefer med fet lön.
Jag är inte så imponerad av människor som sitter vid datorn hela dagen och tror att de är unika.
Jag är imponerad av människor som gör ett jobb som inte vem som helst klarar av.
Några förstår vad jag menar.
Andra inte.

4 kommentarer:

  1. Jag förstår! Och det är så viktigt att våra barn får ha den kompetensen runt sig! Vad roligt att det gick så bra :)
    Vi ska dit imorrn...
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Ja vad ska man säga - det är hatten av! Har kollegor och släkt som är en del av dessa hjältar. Det är inte alla som skulle klara (eller passa) för dessa tjänster.

    SvaraRadera
  3. Vad jag tror att Vi behöver:

    Mod att glädjas i stunden - i nuet då allt faller på plats - att inte glömma bort de gånger då allt gick bra.

    Trots att vi vet att vi kan stå i stormens öga om en liten stund, i morgon eller i en hel vecka.


    Kraft att se leendet som drar förbi som vi lockat fram.

    Trots att det kan dröja länge - länge tills vi lyckas nästa gång.


    Mod att hålla fast i det bra som görs gång på gång dag ut och dag in.

    Kreativitet att finna nytt som ger utveckling.

    Trots att det går långsamt.

    Våga se utvecklingen, den goda trenden, det långsiktiga.

    Våga se ett gott liv!!!

    Trots att det inte liknar mitt.


    Hur kan vi tänka?

    Utgå från den han / hon är.
    Utgå från det positiva.
    Inte tycka synd om.
    Skapa arbetsglädje (även när det går dåligt) - det smittar!

    Midsommarnattshälsning.
    Jalle

    SvaraRadera