onsdag 7 april 2010

Det kom lite överraskande...

Det kom lite överraskande.
-Vet du hur mycket din dotter kostar samhället?
Han var lite rund under fötterna.
Han hade hört att jag har en handikappad dotter.
Jag hade kunnat ta väldigt illa upp.
Jag gjorde inte det.
För jag hade passerat processen.
Den blytunga process som alla föräldrar går igenom.
Alla föräldrar som får ett barn som inte följer mönstret.
Det är varje förälders fasa.
"Bara barnet är friskt, så..."
Lisa var inte frisk, i den betydelsen....
Det har pågått en sorgeprocess hos oss, och hos många andra föräldrar som får veta att deras barn inte är som alla andra.
Det sista man behöver höra då, är att ens barn kostar pengar.
Mannen i den här situationen hade tur.
Pappan till en underbar autistisk Lisa hade passerat processen.
Pappan hade accepterat och landat.
Hade uttalandet kommit några år tidigare hade mannen fått stryk.
Mycket stryk.

8 kommentarer:

  1. Jag är ju ingen våldsglorifierande typ, men jävlar vad förbannad jag hade blivit i det läget. Stort av dig att hålla lugnet.

    SvaraRadera
  2. Håller med Daniel. Fy faan vad arg och ledsen jag blir. :-( Så sjukt att det är bortom ord.

    Du och Lisa rockar, Thomas!

    SvaraRadera
  3. OMG! Hur puckad får man vara! Stort av dig att lyckas knipa... även om du lyckats bearbeta och rusta dig för den typen av kommentarer hade han behövt få veta hut! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Eeehh.. va? Det är inte sant... ett "vanligt" barn kostar oxå massa pengar... Klart att det blir lite extra kostander med "annorlunda" barn, men så där får man ta mig f*n inte säga... Jag blir förbannad när jag hör sånt här... Han borde skämmas...
    Hoppas han vrider o vänder på sig nu o att han märker att han va ohövlig... Det finns visst folk till allt hörru Thomas! Ha en toppen helg, kram Svala

    SvaraRadera
  5. anna hartikainen17 april 2010 kl. 20:04

    Go thomas =)
    Läste artikeln i tidningen idag och oj vad stor hon blivit.....kommer ihåg när vi stog i slöjdsalen på rambodal och du berättade att du blivit pappa till en alldeles perfekt liten tjej och nu är hon redan 14 år och super söt =)
    Kram från en gammal elev..

    SvaraRadera
  6. Tack Anna! Vad glad jag blir av dina fina ord...
    Kram/ Thomas

    SvaraRadera
  7. anna hartikainen18 april 2010 kl. 20:00

    Måste fråga vart man kan få tag på din och Mats bok? Finns den att köpa i någon butik eller på nätet?
    Kram anna

    SvaraRadera
  8. Du kan köpa den direkt av mig, det blir billigare då...!

    SvaraRadera