onsdag 4 november 2009

Sjuksköterskor och små paket...

Gubben låg där på kökssoffan.
Han har precis opererat prostatan. Han är inte van att vara still. En engagerad och hårt arbetande man är inte van.
Slangar dränerar njurarna och det är svårt att röra sig.
Han har läst varenda rad i tidningarna som bildar hög där bredvid.
Han är glad att jag dyker upp. Han vill berätta.
Han berättar om såret som kom till av misstag på den lille han kissar med.
Han berättar om den vackra systern Tanja som tvättade paketet så varsamt.
Han berättade att hon uppmanade gubben att vara rädd om sitt vackra paket.
Vi skrattade gott.
Jag berättade om min lunginflammation, med syrgas och tio dygn på avdelning 20.
Jag berättade att det minsann inte var någon söt sjuksköterska som tvättade mitt paket.
Oj, nu blir det lite för roligt, sa gubben och höll tillbaka skrattet med en grimas.
Vi ska fortsätta diskussionen när slangarna är borta.
Var så säkra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar