torsdag 12 november 2009

Han är expert på Norrköping

"En del kallar mig idiot och nörd, men det kan jag ta", säger Daniel Hörnestam, 28 år från Norrköping, och ler vackert.
Jag träffade Daniel vid ett av Norrköpings bäst bevarade sekelskifteshus på Drottninggatan 40.
Han har portkoder till 300 fastigheter i innerstan. Han forskar på Norrköpings historia med fokus på historiska byggnader mellan Promenaderna.
Daniel har kartlagt närmare 170 fastigheter med full historik! En del av hans arbete finns dokumenterat på hans hemsida.
Jag är såå imponerad!
"Några ägnar tid åt att titta på fotboll, och jag brinner för det här", säger han.
Jag nämnde två hus i innerstaden som jag har bott i, och han gav mig historiken direkt.
På mindre än en minut hade jag fått arkitekt, hustyp, fastighetsägare och stilhistoria levererat, för båda adresserna.
Han ville visa mig mer.
Jag hade velat se mer, och höra mer.
Men vi har bestämt ett möte.
Jag ska få en personlig guidning.
Ser fram emot det.
http://www.mellanpromenaderna.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar