onsdag 9 mars 2011

Jag har en ny idol...

-Äter ni fullkornspasta?
-Ja.
-Varför då?
Konversationen utspelade sig mellan Paolo Roberto och 400 gymnasieungdomar.
Den förre proffsboxaren, halvgangstern och tv-profilen hade blivit inbjuden.
Inbjuden att föreläsa på Hagagymnasiets "Må-bra-dag".
Och bättre handledare är svårt att få.
42-åringen har fightats i Stockholms kriminella värld.
42-åringen är flerfaldig mästare i olika kampsporter och har fått duktigt med stryk i boxningsringen.
Nu är han gift och har två barn.
-Ni blir så jävla lurade av den kommersiella världen, säger han.
-GI-metoden, Nutrilette och fullkornspasta, ni blir så lurade.
-Ingen frukost, chokladkaka och läsk till mellanmål och hamburgare till lunch.
-Det är klart som fan att ni blir feta, säger han.
Roberto går på hårt i den fullsatta aulan i Norrköping.
Det är tystnad. Det är eftertanke.
Han gör det snyggt. Ruskigt snyggt.
Han kör en kaxig dialog i nästan två timmar.
Han är obekväm och jag blir imponerad.

Jag har en ny idol.

Paolo Roberto.

5 kommentarer:

  1. Me like. Sunt förnuft! synd att han inte kom när en annan satt där på hagagymnasiet och levde på två äpplen om dan;-) Kram Mia

    SvaraRadera
  2. Paolo gillar ju jag.. Skulle absolut vilja höra en föreläsning med honom och framförallt skulle jag vilja att de fyra ungdomarna hemma skulle höra honom..

    Ha en fin natt och en bra torsdag..

    /Mia

    SvaraRadera
  3. Så sant!
    Rekommenderar verkligen att lyssna på honom om tillfälle ges!

    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  4. Min son Tjabo har också lyssnat på honom på sin skola. Tror han gillade det.
    Jag har inte varit här på ett tag så nu ska jag läsa ikapp här lite.
    Kram.

    SvaraRadera