onsdag 16 mars 2011

Jag förstår vad han menar, när han pratar om policiär katastrof...

Han har träffat Libyens diktator Khadaffi. Han var nära vän med Olof Palme.
Han var en av de första på plats för att föreviga mordplatsen där hans vän sköts till döds.
Han var en av de första på plats för polismorden i Malexander.
Kai Rehn har varit pressfotograf i närmare 40 år.
Han är en av Sveriges mest erkända fotograf med många priser hemma i bokhyllan.
Det är med full beundran och full respekt jag trycker hans hand.
Jag får en guldstund tillsammans med honom.
Han berättar för mig bakgrunden till alla hans fantastiska bilder på utställningen.
Det är bilder i svart-vitt.
Det är bilder av historiska ögonblick som alla i min ålder känner igen.
Han var där, och han fångade ögonblicket.
-Största policiära katastrofen i svensk historia, säger han och pekar på sin bild.
Bilden från mordplatsen där statsminister Olof Palme sköts till döds.
På bilden ses två män spola bort blodet från asfalten.
Spola bort allt bevismaterial. Det är fyra timmar efter mordet.
-Jag åkte från Gränna när jag fick ett samtal om att Olof var skjuten, berättar han.
02.00 är han på plats.
Han kunde åka med sin bil hela vägen fram till mordplatsen.
Det fanns inga avspärrningar.
Bara en sån sak.

Jag förstår vad han menar, när han pratar om policiär katastrof...

2 kommentarer:

  1. Men oj vad häftigt att få träffa den mannen...lite avundsjuk är jag allt ;)
    Lena

    SvaraRadera
  2. Ha ha bra där Lena!
    Ja, det var häftigt att möta honom. Han hade så mycket att berätta.
    Och du som är så bra på att fånga ögonblicket hade njutit, jag vet det!
    /T

    SvaraRadera