söndag 9 januari 2011

Man undrar ibland var kraften kommer ifrån...

Det är ombytta roller.
Lisa vill inte jobba med sin pappa som har varit så given i många år.
Det blir hårda slag i ansiktet. Jag tar det, men lider med Lisa som inte mår bra.
Jag åkte in till jobbet och skrev en ansökan.
En ansökan om att få ha kvar Lisa på skolan ett år till.
Regeringen har ändrat skollagen.
Det extra tionde skolåret är borta.
Det extra tionde skolåret, som var så bra för de annorlunda.
För de som utvecklas lite långsammare.
Regeringen tar ingen hänsyn till ett hem i kaos.
De har inte en aning, och varför skulle de?
Men för oss, med en autistisk tjej, kan det vara förödande.
Cina kämpar därhemma med att hålla den lilla flickan lugn.
Det är många timmar på en helg....
Jag skriver på en ansökan för att kanske, kanske få ett lugnare år för Lisa.
För att få en juste överlämning till en ny värld för en autistisk flicka.
Oberoende av regeringens snabba beslut, och med Lisas bästa i första rummet.
Det är inte självklart. Det krävs arbete och smarta drag.
Man undrar varför det krävs. Man tänker: har vi inte tillräckligt? men vi är vana.
Lillasyster Linnea är placerad hos kusinerna för att slippa se röran.
Cina kämpar genom helgen.
Lisa kämpar genom helgen och längtar efter struktur på skolan och Trumman i morgon.
I morgon är dagen då vi landar lite på varsitt håll.
Linnea i skolan. Lisa i skolan.
Cina och jag på jobbet.
Det är måndag.
Kanske veckans bästa dag för oss.

Man undrar ibland var kraften kommer ifrån...

7 kommentarer:

  1. Ja, det är faktiskt så att helgerna kan var jobbiga och att man tycker måndagen är befriande. Tvärtemot alla andra liksom. Hoppas Lisa får en bra dag i morgon och att hon får sitt tionde skolår:-)

    SvaraRadera
  2. Det är jobbigt när allt känns tungt och motigt. Att en Måndag kan kännas som en vinstlott ibland är helt förståeligt.
    Hoppas att det kommer gå bra med ett till skolår.
    Förstår inte varför dom hela tiden håller på och rör om allt som så många behöver få ha kvar.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Kärleken är kraften som gör att vi alla orkar. Och orkar gör vi även de dagar vi inte tror på oss själva och vår förmåga.
    Vardag är bäst, rutiner är kung, kärlek är allt!!!
    Kram//Lena

    SvaraRadera
  4. Men va 17!!! Avslutar tydligen kvällen med att fälla några tårar i min ensamhet, i sällskap av din blogg... Skrollade o läste ett antal inlägg, eftersom jag uppdaterat mig dåligt tidigare... Vet inte vad tårarna symboliserade...medkänsla, lycka, glädje, förundran, nyfikenhet, wow!... I´m impressed. Med det slår jag ihop min lilla vita samsung och bäddar ner mig. Mina tre små troll och det mer jämngamla sussar gott och jag har en ny dag framför mig med ett gäng härliga, men ack inte alltid helt enkla, barn/ungdomar... Sweet dreams! /LG

    SvaraRadera
  5. Tack för dina underbara ord Linda!
    Hoppas få se en blogg från din samsung snart...!

    Kram/ Thomas

    SvaraRadera
  6. Ja ibland undrar man vart kraften kommer ifrån. Men den finns där, ibland lyser den svagare och ibland starkare....men den dör aldrig.
    Med kärlek kommer man långt!
    Många tankar till er alla
    Paulina

    SvaraRadera