onsdag 12 januari 2011

Börja visa lite respekt för elever, lärare och skolledare runt om i landet...

Nytt förslag: Eleverna ska kunna överklaga sina betyg.
Uppdraget stod på morgonlistan.
Snacka med gymnasieelever, lärare och facket. Jag tog jobbet.
Jag visste utslaget redan när jag såg rubriken.
Nu har utredarna dåligt med sysselsättning.
Nu dammar en gammal utredare igen på sitt kontor.
Ge gubben ett uppdrag, vad ska vi hitta på?
Kolla om vi kan göra nåt med betygen...
Låt eleverna få chansen att...

Okej, nu ska jag sluta att göra mig lustig och prata klartext!
Låt skolan, eleverna och lärarna vara i fred!
De gör ett kanonjobb och har fullt upp!
Ge fan i att gräva fram problem i skolan...
...de finns där ändå!
Och de som jobbar där är bäst lämpade.
Skicka istället utredarna på ett studiebesök i skolans värld om de är sysslolösa.
Jag är säker på att de kommer få en ny upplevelse, och somnar sött på kvällen av alla intryck.
Hur det gick med mitt skrivjobb?
Jo, eleverna undrade, lärarna undrade och till och med Björklund undrade:
Vad skulle det där vara bra för?
Jag hade lätt kunnat skriva hela artikeln i förväg.
Men jag gjorde mitt jobb....

Låt mig avsluta så här:

Börja visa lite respekt för elever, lärare och skolledare runt om i landet...
...och använd pengarna på bättre sätt!

Tjip!

2 kommentarer:

  1. Gammal lärare, som jag är, håller jag med dig fullständigt i det du skriver. Använd pengarna och lärarnas tid på bättre sätt. Eleverna behöver sina lärare, att de är närvarande och har tid att vara kreativa, inte sitter i ett lärarrum och fyller i listor och tabeller för att senare kunna försvara sig mot alla som vill ha högre betyg (för vem vill inte ha högre betyg?). Jag tror att lärare i allmänhet försöker vara rättvisa med betyg.

    SvaraRadera
  2. Så rätt Malene!
    Jag är oxå gammal lärare...och kan inte låta bli att bli lite trött..

    Ha det gott!

    /Thomas

    SvaraRadera