fredag 16 oktober 2009

Pizzakungen i Norrköping...

Pizzeria Hawaii på Nygatan i Norrköping.
Fredag lunch.
Jag beställde en klassisk Hawaii.
"Här, Thomas, kan du skriva under, sa pizzakungen.
Vi kan kalla honom Ahmed.
Hur i helvete visste han mitt namn, tänkte jag.
Innan jag tänkt färdigt kom jag på att han såg på mitt kreditkort.
Första poängen inhämtad.
Pizzan var av modell dasslock och Thompa blev proppmätt efter drygt halva.
"Smakade det bra? frågade Ahmed, och undrade om jag ville ha kaffe på maten.
Nej, tack, sa jag och pizzakungen kontrade snabbt.
"Vill du ta med resten hem? Det blir perfekt till kvällsmat.
Innan jag hann blinka hade han packat in den halva pizzan i aluminiumfolie och stoppat det i en plastpåse.
"Det är onödigt att kasta mat. Ingen vinner på det", sa Ahmed och lämnade över min kvällsmat.
Förvånad och allmänt glad tog jag emot påsen, med ett...tack.
Pizzakungen i Norrköping är korad.
Jag kommer tillbaka, Ahmed. Var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar