tisdag 22 februari 2011

"Det här är din gräns just nu",...

"Det här är din gräns just nu", sa min lärare och klappade mig på axeln.
Jag har tagit med mig orden genom livet.
Jag var bara 20 och vågade inte svarva sockerskålen mer.
Det var tjurig björk och det kunde smälla vilken sekund som helst.
Lärarens ord på slöjdseminariet, kan användas hela livet.
"Det här är din gräns just nu".
Jag har spytt i ett stridsflygplan.
Jag har skakat i en pansarvagn.
Jag har trasat sönder knät på fotbollsplanen.
Jag har berättat om livet med en handikappad dotter inför 120 personer. Många gånger.
Jag har varit nyhetschef på en tidning, utan journalistisk utbildning.
Jag har varit rädd, säker på att dö.
Det kallas panikångest. Ingen vill uppleva det.
Men det finns alltid nån som har upplevt nåt mer.
Varit nära gränsen. Sin egen gräns.
Alla har sin gräns. Den kan alltid flyttas.
Det kan vara att gå utanför dörren.
Det kan vara att våga söka nytt jobb.
Det kan vara att säga ett enda ord på ett möte.
Alla har sin gräns. Men den går att flytta.
För gränsen, finns bara just nu.

I morgon kan du flytta på den...

3 kommentarer:

  1. Precis vad jag behövde läsa just nu..att ens egen gräns faktiskt är dynamisk. Tack!!!
    Var rädd om dig.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Glad att kunna hjälpa!
    Ha det fint!
    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  3. Ja det var bra skrivet. Borde bära med mig det där varje dag faktiskt.
    Kram och tack.

    SvaraRadera