lördag 11 december 2010

Mindfulness. Ordet är fint. Innebörden ännu bättre...

Lilla tjejen är för tillfället i balans.
Då passar jag på att utveckla mina tankar från veckan.
Mindfulness. Ordet är fint.
Innebörden ännu bättre.
Det handlar om närvaro här och nu.
Det handlar om att stanna upp och notera vad som händer.
Jag har en obotlig drift av att utveckla och beskriva det där. Här och nu.
Jag är inte så intresserad av ämnet som det pratas om.
Jag är mera intresserad av hur det framförs, och vilka reaktionerna blir.
Kroppsspråk, spänningar och spontana reaktioner.
Det där som gör oss till människor.
Jag fick min dos av det när jag besökte De Geergymnasiet i veckan.
Jag lånade fem minuter av tre elever för en enkel fråga.
Frågan blev underordnad i sammanhanget.
Ungdomarna imponerade mest med kloka tankar, ödmjukhet och närvaro.
Jag fick fem minuter av deras tankar och blev glad.

Jag har sagt det förr.
Jag har träffat alldeles för många kloka ungdomar för att oroa mig för framtiden.
Gör ett besök på en gymnasieskola.

Då förstår du vad jag menar.

1 kommentar:

  1. Att vara närvarande här och nu, det är inte det lättaste, men jag jobbar på det, varje dag, så ofta jag orkar.
    Visst har du rätt i att det finns massor av fina, engagerade, kloka och härliga ungdomar. Tror nog att vår framtid är trygga på den punkten.
    Jag gick själv på De Geergymnasiet för en herrans massa år sedan, men jag tror nog att dagens ungdom är klokare en vad jag var på den tiden.

    SvaraRadera