lördag 6 augusti 2011

Det finns andra som gör det så mycket bättre...

Det är det bästa med det här yrket, sa alltid farsan.
Han har varit snickare hela sitt yrkesliv.
Det bästa är, att det man gör finns kvar, säger han.
Man kan återvända och titta på vad man gjort...
Så sant.
Jag började i farsans fotspår.
Jag utbildade mig till möbel- och inredningssnickare.
Steget är inte långt till byggnadssnickerier...
Syokonsulenten i nian blev arg. Han gillade inte mitt val.
Du kan bli läkare, med dina betyg, sa han.
Det är kanske först nu jag förstår värdet av kunnandet.
Att kunna bygga en möbel, ett hus, en grind, en altan eller ja...
...vad som helst i trä.
Den gamla grinden fick nytt liv igen.
Den har stått och ruttnat bakom garaget i många år.
Nu sitter den där den ska.
Lite renovering och lite färg...
Det är en speciell känsla...
Jag är glad att jag inte lyssnade på syokonsulenten.
Läkare är inte min grej.

Det finns andra som gör det så mycket bättre...

1 kommentar:

  1. Hej!

    Inspirerande historia. Jag har en idé som du kanske skulle gilla. Jag jobbar nämligen på ett byggforum och skulle tycka det vore väldigt skoj om du ville skriva om något bygge hos oss. Jag kan erbjuda en liten morot.

    Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer,
    helgibyggla@gmail.com

    Vänliga hälsningar
    Helgi

    SvaraRadera