onsdag 4 maj 2011

Min dragbild på ettan kommer aldrig att publiceras...

Jag kom in i en kokande Stadium Arena.
Norrköping Dolphins hade chans att ta sitt andra raka SM-guld.
De som gäspar åt basketsporten har aldrig varit där.
Det hade gått drygt halva matchen. Det stod 42-42.
Det var varmt, det var fullsatt och det gick att ta på stämningen.
Mitt uppdrag: Fota. "Ta publikbilder. Vi räknar med guld!"
Jag hade en kvart på mig.
Matchbilder är svårt.
Men jag fick publikbilden.
Den hade varit given som dragbild på ettan.
Jag återvände till redaktionen innan matchen var slut.
Radiosporten rullade i bilen som gick för fort genom stan.
Sportreporter Eva följde radioreferatet och skrev sin text.
"Skit, han missade, jag får skriva om", skrek hon.
Det närmade sig deadline.
Jag la in bilderna. Det var puls.
Tryckeriet ringde.
"Ni måste skicka nu!"
I samma sekund sänkte Sundsvalls islänning en osannolik trepoängare.
Ridå.
Min dragbild på ettan kommer aldrig att publiceras.

Förutom här...

2 kommentarer:

  1. Ingen rolig historia för en sportjournalist, om du frågar mig som vickat på GP-sporten en hemsk sommarmånad för flera år sedan...:) Jag håller mina tummar - bättre lycka, både för laget och för dig till nästa gång.

    SvaraRadera