måndag 23 maj 2011

Jag är så nyfiken på var din unika kreativitet tog dig i livet...

Träslöjdlektionen hade precis tagit slut.
Det var sista lektionen för dagen.
Alla elever rusade hem, utom Elin.
"Jag vill göra fint i din slöjdsal Thomas", sa hon.
Hon var bara nio år, men blicken var bestämd.
Okej, ring din mamma och fråga om du får stanna kvar, kontrade jag.
Mamman gav ok och kreativiteten satte fart.
Elin var en sån tjej. Hon hade en stor gåva.
Allting hon tog i blev små varelser i hennes fantasivärld.
Allt hon tillverkade blev små konstverk.
Det blev lite städning och mycket fantasi.
Hon hade en frizoon där i slöjdsalen under fyra år.
Jag studerade hennes kreativitet på håll och njöt i fulla drag.
Tre år senare hjälpte hon mig att illustrera ett läromedel i bild.
Som tolvåring-en fullfjädrad illustratör.
Jag har haft 1 000 elever. Hon var outstanding.
"Vi ska ha en dejt, du och jag om tio år", sa hon till mig många gånger under skolåren.
Det går ju inte, sa jag. Jag är ju gift och du har säkert en pojkvän då, sa jag varje gång.
"Det skiter vi i", sa Elin.
Jag har inte hört något från Elin sedan hon slutade sjuan.
Men jag kom och tänka på henne när jag hittade några av hennes alster, som hon gav mig.
Så Elin, om du läser det här inlägget:
När kommer dejten?
Jag är så nyfiken på var din unika kreativitet tog dig i livet.
Jag tar med min fru, och du din pojkvän.
Så kanske de lär sig något....

7 kommentarer:

  1. Men så roligt det skulle vara att få träffa en sån tjej som var så unik, jag förstår verkligen att du är nyfiken. Det hade jag också varit...hoppas att hon hör av sig så det blir av

    SvaraRadera
  2. Pojkvän eller kanske har hon en flickvän.

    SvaraRadera
  3. Haha, skrattar högt för mig själv! =) Jag och Elin har pratat om detta många gånger. Å vet du, hon är lika unik än såklart! En av mina bästa vänner! =) Jag hälsar henne såklart att kolla detta! Ha det gott!!!

    SvaraRadera
  4. Klart ni ska träffas!!! Ska prata med henne. :D

    /Linnea Ekecrantz (Elins lillasyster)

    SvaraRadera
  5. Haha underbart!
    Ser fram emot att träffa Elin!

    /Thomas

    SvaraRadera
  6. haha vad roligt! =D du är grym thomas. Det har jag alltid tyckt :) även fast jag sög på träslöjd. HAHA

    SvaraRadera