lördag 28 augusti 2010

Tjejer och killar är olika. Punkt.

Jag har varit på tjejfotboll idag.
Linnea och de andra nioåringarna i Västra Husby IF hade sammandrag.
Det är alltid lika roligt.
Tjejer gör det bättre på nåt sätt.
Det är bus, det är frisyrkoll, det är empati.
Det är dans i pausen och det är ramsor.
När någon slår sig är genast närmaste motståndare där och ber om ursäkt.
Det är inte samma driv.
Inte samma fight som när grabbar spelar.
Det ska vara så.
Tjejer och killar är olika.
Låt det vara så.
Och det är då jag blir så fundersam.
Fundersam på allt snack om att alla ska vara lika.
Tjejer och killar ska ha samma villkor.
Ja, de ska ha samma förutsättningar, självklart.
Men försök aldrig att jämföra killar och tjejer.
Försök aldrig få dem att bli lika.
Tjejer och killar är olika. Punkt.
Låt det vara så.

21 kommentarer:

  1. Exakt! Det där skrev jag om för lite sen... I juli, om du vill kolla. Med rubriken "Påverkan" Håller med dig fullt ut!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Härligt Nina!
    Vi tycker lika...Igen!

    Ska kolla dina rader!

    Kram/ Thomas

    SvaraRadera
  3. Men frågan är väl om de har/får samma förutsättningar från tidig ålder?? Jag jobbar som skolvärd på ett högstadium och ser en enorm skillnad på pojkar och flickor. Pojkar som från tidig ålder vågar att ta för sig, medan flickorna är vana att komma i andra hand. Det är en stor, viktig och svår fråga, men jag tycker att det är bra att du lyfter fram den i din blogg!

    Det är klart att det är en stor skillnad mellan dam- och herridrott... För hur långt efter startades inte damidrotten? Kolla bara på herrfotbollens framfart det senaste 60 åren, hur långsamt gick inte spelet på den tiden då?

    Och har dagens fotbollstjejer några förebilder och fotbollsdrömmar som pojkarna har?? Jag tänker nämligen på alla ligor och fotbollsproffs! Men vi är på väg, det vet jag :-) Vi har ju faktiskt fått en liga i USA nu!

    Ha en bra dag :-) / (Daniels) Mia

    SvaraRadera
  4. Hej Mia!
    Du har så rätt. Tjejer är vana att stå tillbaka för bullriga grabbar..
    ..så detta kommer att vara en ständigt pågående process.
    Jag jobbade som lärare i 15 år och har sett spelet på nära håll.
    Och jag kan lova att jag gjorde allt jag kunde för att dämpa grabbarna och lyfta tjejerna.
    Det jag menar i inlägget är en liten skopa till de som försöker göra grabbar av tjejer och tvärtom...
    ...tjejer ska erbjudas pansarvagnar och killar ska erbjudas att leka med dockor...
    ...det är det jag kräks på!

    I övrigt, kul att du är med i diskussionen på detta ständigt känsliga ämne...;-)

    Ha det gott!

    /Thomas

    SvaraRadera
  5. Men snoppen ramlar väl inte av bara för att man får leka med dockor? Eller hur menar du?

    SvaraRadera
  6. Jo, det gör den Anna...;-)
    Jag menar att varför ska pojkar leka med dockor om de inte vill det...!?
    Eller varför ska flickor springa omkring med en puffra i handen om det inte känns bekvämt...!?

    SvaraRadera
  7. Underbart att det blev lite livat här med denna eviga, men ack så viktiga, diskussion.
    Nej Thomas, killar måste såklart inte leka med dockor om de inte vill. Och tjejer måste inte ha puffra om de inte vill. Det viktigaste är nog att de båda ALLTID är medvetna om att de ska ha samma valmöjligheter och att ingen annan ska ta deras intressen för givna. Hepp.

    SvaraRadera
  8. Shit vad du är klok Daniel...igen! ;-)

    /JÄMO

    SvaraRadera
  9. Du är inte så dum du heller, Thompa :-)

    SvaraRadera
  10. Åh heja Daniel! Du uttryckte precis det jag tänkte utan att få ut det på ett särskilt smart sätt. :-D

    SvaraRadera
  11. Tänk vad starka vi kan vara tillsammans!
    Jag är glad att Daniel hittade orden du sökte Anna!
    Diskussion berikar...
    ...och du Anna, vi behöver inte tycka lika, men vi kan lära av varandra...

    /Thompa

    SvaraRadera
  12. Hmm, att leka med dockor har alltid setts som en flicklek. Men grejen är väl den att man låtsas vara mamma till ett barn och varför kan pojkar inte låtsas vara pappa till ett barn??? För att vi vuxna har bestämt att det ska vara en flicklek i så många år! Nu år 2010, då många pappor och mammor delar på föräldrardagarna, är det väl ändå dags att bryta mönstret? Jag efterlyser dock mera pojkdockor.

    Och sen har vi det här med bilar... Vem har sagt att det är en pojklek att leka med bilar, Jo vi vuxna så klart. Vem kör bilar idag?? Jo alla! Men när jag växte upp så hade båda mina föräldrar körkort, men det var alltid pappa som körde om båda föräldrarna var med!? Det var väl bara så, inget snack om saken bara!

    En annan sak jag vill lyfta fram är ordet "pojkflicka". Jag var tydligen en "sån" som barn, det fick jag höra många gånger av vuxna. Men hallå??? Jag var bara ett barn som tog för mig!

    Det kommer alltid vara så om man inte är medveten om sina handlingar :-)

    Här är en ganska intressant artikel om Gävles första jämställdhetsdagis! Den förklarar verkligen hur svårt det kan vara att vara jämställd. Den bjuder jag på!

    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/film-pa-forskola-blev-genuschock_19752.svd

    SvaraRadera
  13. Mia - jag trycker på gilla-knappen.

    SvaraRadera
  14. Tack Mia för ett intressant inlägg i debatten!
    Du har återigen så rätt, och i själva verket tror jag inte att våra åsikter skiljer sig så mycket.
    Jag menar att valmöjligheten ska ges till alla barn att leka med vad de vill...självklart!
    Men det får inte bli ett självändamål!
    Med risk för att kasta in ytterligare en pinne i brasan, säger jag att det biologiska arvet är större än de flesta tror.
    Därmed inte sagt att det alltid ska vara så...

    Thomas

    SvaraRadera
  15. Tack för länken Mia!
    Bra artikel, men absolut inget nytt för mig. Det här var en stående punkt på våra utbildningar i skolan.
    Jag kan bara svara för den skolan jag jobbade på,och där jobbade vi ständigt stenhårt med att ge ett rättvist utrymme åt tjejerna.
    Jag trycker däremot på det som skrivs i artikeln, att skolan är bara EN del av barnens värld, och det största problemet ligger utanför skolan!!!

    Hittade en intressant artikel, som för in en faktor till i genusdebatten...kulturella skillnader...
    Trevlig läsning!

    http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/manligtkvinnligt/otrendigt-vara-naken-i-bastun_3141105.svd

    /Thomas

    SvaraRadera
  16. Thomas jag förstår så väl vad du menar, men håller inte med dig om att det är så enkelt som att killar inte ska leka med dockor om de inte VILL, eller tjejer med puffror.
    Hur definierar du den fria viljan? Vad är det som bestämmer att en liten kille inte VILL leka med dockor tror du? Är det påverkan utifrån eller är det biologiskt?
    Det är ju DET som är intressant. Själv skulle jag vilja påstå att barnet från den dag det föds blir definierat utifrån sin könstillhörighet. Något det sen måste förhålla sig till resten av sitt liv.

    Att det är skillnader mellan könen är knappast problemet, det är hur de olika egenskaperna värderas. Att de manliga egenskaperna i nio fall av tio är de som anses normala och har högst status. Det är DET som är så sjukt.
    Att människor är olika, oavsett om det beror på kön eller nåt annat, är bra. Men varför är herridrott en världsnyhet och damidrott notis? Varför tjänar en "dagisfröken" sämre än en rörmokare? Jo, vissa egenskaper är tydligen mer värda än andra.
    Så i slutänden handlar det maktförhållanden i samhället, det vill säga makten att definiera vilka egenskaper som är mer värda än andra. Den makten ligger uppenbarligen hos friska, vita, välmående män. Där har du det stora problemet.

    Och by the way, att erbjuda killar dockor och tjejer pansarvagnar är INTE att göra killar till tjejer och tvärtom. Det är att försöka erbjuda samma förutsättningar. (Även om jag inte skulle uppmuntra lek med pansarvagnar varken till en tjej eller kille.)

    Kunde inte låta bli att delta i debatten. ;-)

    SvaraRadera
  17. Hej Elin!
    Trevligt att höra din "röst".
    Jag håller med dig också...i det mesta.
    Ska bara kommentera ett par saker:
    Herridrotten är större för den har längre tradition. Damidrotten är på god väg med stora steg.Kolla svenska simmare, golfare...de dominerar totalt över grabbarna!
    Lönefrågan är en ständigt återkommande fråga:
    Löneskillnaden är inte så stor längre..., och framförallt: Vad hindrar en tjej att bli rörmokare?
    Jag själv har valt typiska kvinnoyrken, med dåligt betalt, för jag har gillat yrkena! Det har inte stört mig.
    Och en sak till, och nu provocerar jag:
    I skolans värld har under lång tid personalen bestått av typ 95 procent kvinnor...och de som bekymrar sig mest över jämställdheten är kvinnor...får inte ihop det riktigt...!

    /Thomas

    SvaraRadera
  18. De flesta traditioner är inget annat än produkter av manlig maktdominans. Så det är knappast nån tröst.
    Att kvinnorna ÄNTLIGEN börjar uppmärksammas i idrotten, genom högre löner o.s.v. är på tiden. Men jo, skillnaderna är fortfarande väldigt tydliga. Och att skillnaderna funnits så länge och fortfarande finns är skit, tycker jag.
    Visst, en kvinna kan bli rörmokare, men det var inte det som var poängen. Poängen är att de traditionellt manliga yrkena fortfarande värderas högre.
    Att du valt typiska kvinnoyrken och därmed lägre lön stör kanske inte dig. Men mig stör det oerhört mycket! (Inte att du valt dem alltså, utan löneskillnaden).
    Ja, ja hursomhelst. Vi får fortsätta diskussionen i vår. Diskussioner bör föras IRL och inte på nätet.
    Ses!

    SvaraRadera
  19. Rätt Elin!

    Vi har en del olika uppfattningar du och jag i det här ämnet.
    Jag tycker att det är roligt..och fortsätter gärna diskussionen IRL....;-)

    /Thomas

    SvaraRadera
  20. Vad bra du skriver tycker jag!! och jag är så trött på allt tjafs om jämställdheten och att alla ska vara så lika som möjligt. Nej jag tycker gamla traditioner bör finnas kvar.. det är mannen som ska vara gentlemannen och skjuta ut stolen åt tjejen och bjuda på första dejten ;) hihi. Och jag som kvinna vill bli omhändertagen utav en MAN, samtidigt som jag kan vara en självständig tjej så gillar jag det så..:)

    Kram Nathalie Edström ( naatta.blogg.se )

    SvaraRadera
  21. Bra där Nathalie!
    Klart det ska va så!
    Just det Natta! En kvinna ska bli omhändertagen av en MAN! Inte en fjolla skapad av trötta feminister!

    Kram/ Thomas

    SvaraRadera