lördag 21 augusti 2010

12.00 och Lisa landar i pappas rum...

07. 30 lördag morgon.
-Pappa! Gå upp!
Lisa är glad. Blöjan är blöt, lakanbyte.
Runda smörgåsar och kaffe till frukost. Det går inte att ändra på.
08.00. Lisa blir orolig.
Lös i magen, blöjan håller inte. Vägrar byta.
Lisa lägger sig på sovrumsgolvet, skriker, sprattlar, sliter av min guldkedja.
-Byta blöja.NÄE!!!!!
Inga våtservetter i närheten.
Det går fort, det kladdar. Lisa samarbetar inte.
08.30. Lisa har lugnat sig.
Jag byter lakan och sanerar.
Lisa vägrar att åka bil idag. En glasljusstake kommer genom luften. Jag lyckas fånga den. En glasburk från kylskåpet går i bitar och fyller köksgolvet. Lisa blir lugn när jag bekräftar att vi stannar hemma. Sanering.
09.00. Det är många timmar kvar.
Mellis, klädbyte, blöjbyte, vika tvätt, sanera, stänga av vattnet, sätta på vattnet. Stopp i toaletten, fixa.
10.00 Lisa vill ha gröt. Det går fort.
Jag äter lite mellis medan Lisa pratar med pojkarna i sovrummet.
Lisa hör mikron.
-Smaka pappas mat.
Viker och lägger in tvätt. Fyller diskmaskinen.
-Mat? frågar Lisa.
11.00 lunch.
11.05 Bada med mycket skum.
Blött, glad Lisa.
Torka upp i badrummet.
-Kissa, ha ha, torka upp duktig pöl på köksgolvet.
Torr blöja, pyamas.
12.00 och Lisa landar i pappas rum. Tv. Hon är lugn och glad.
-Pappas rum?
-Ja, du får vara i pappas rum.
-Hela dan?
-Ja, hela dan.
Lisa rör sig fritt i huset resten av dagen.
Hon skrattar och är glad. Det håller i sig.
22.00 Lisa sover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar