lördag 25 juni 2011

Lite läskiga är de, tycker Lisa, precis som hennes pappa tycker.

Tre hönor pickar på tomten.
Det är fascinerande. De är märkliga och lite läskiga.
Jag minns en dag för sådär åtta år sedan.
Jag var ensam hemma med mina två döttrar. Tre och åtta år.
Den ena autistisk och den andra busig.
Det var dags för mat.
Vad vill ni ha? frågade jag.
-Pannkakor, sa de i en mun.
Lugnt, tänkte jag och öppnade kylskåpet. Inga ägg.
Ja, just det, vi har ju hönor.
Där låg tre ägg, nyvärpta som på beställning.
Det blev pannkakor, och jag blev såld på hönorna.
Nu går de där igen och pickar och värper.
Lisa skrattar.
De är busiga tycker hon, när de går fritt på tomten.
Lite läskiga är de, tycker Lisa, precis som hennes pappa tycker.
Men häftiga, enkla och driftsäkra.
Tre ägg per dag.
Det är fint.

2 kommentarer:

  1. Det är nåt med fåglar överlag tycker jag, kanske för att de är så oförutsägbara?
    Men färska ägg kan ju vara värt lite läskiga ättlingar till dinosaurierna!
    Lena

    SvaraRadera
  2. Ja, från dinosaurierna, så känns det , Lena! :-)

    /Thomas

    SvaraRadera