fredag 3 juni 2011

Behöver jag säga att Jesper är en kille med stort hjärta?

Grabbarna i sexan satt i skolbussen på väg hem.
Det var i det lilla samhället Snövelstorp.
Tuffa grabben, kanske tuffast av dem alla tog ton i bussen.
Han gjorde sig rolig över den konstiga tjejen i området.
Tjejen med autism, min dotter.
Han tog sig friheten att göra henne till åtlöje.
Men det fanns en kille där i bussen som inte gillade förnedringen.
Han var klasskompis till den tuffa killen.
Han la det åt sidan.
Han råkade vara granne med Lisa.
Han ställde sig upp i bussen och protesterade.
Han försvarade min dotter inför sina kompisar.
Han förklarade för de andra att tjejen är handikappad.

Behöver jag säga att det är stort?
Behöver jag säga att Jesper är en kille med stort hjärta?

3 kommentarer:

  1. -Men så häftigt! Vilken kille som vågade säga stopp, säga ifrån. Jag är riktigt imponerad av att han vågade. Han måste verkligen ha en inre övertygelse om allas lika värde i kropp och själ.
    Så fint gjort//Lena

    SvaraRadera
  2. Ja det var modigt och stort av han. Träffade Lisa på Lisa igår när jag var ute med mina tjejer, hon fick klappa på bebis Ida och lyckan var stor när jag sa att hon får pussa på bebisen. Fina tjejen var så duktig och stolt att hon klara av det.
    //Bente

    SvaraRadera
  3. Vackert Bente!
    Glad blir jag!

    SvaraRadera