torsdag 26 augusti 2010

Stoff som får igång TT, TV4, Aftonbladet, ja alla medier...

-Eh?......det kan jag inte svara på....eh...!?
Citatet kommer från i morse.
Mannen med det slagkraftiga uttalandet är utredare på ett institut.
Vi kan kalla institutet Förbundet för Alkohol och narkotika i Centrum, FAC.
Vi tar det från början.
I den vanliga journalistiska andan ramlar vi runt på sajter för att hitta stoff.
"Det krökas mycket, knarkas för mycket och samhället räcker inte till," var budskapet i DN-debatt.
Stoff som får igång TT, TV4, Aftonbladet, ja alla medier.
Nästan lika säkert som att våren kommer varje år.
Skribenten var dessutom regeringens utredare.
Uppgiften hamnade på mitt bord och till slut hittade jag författaren till rapporten.
Rapporten som regeringens utredare hade som källa.
En rapport som beskriver alkoholkonsumtion och droganvändning i Sverige under tio år.
En rapport på 314 sidor.
-Har alkoholkonsumtionen ökat? var min fråga till utredaren.
-Eh....det kan jag inte svara på....eh...!?
Sedan var det tyst i luren i närmare minuten.
-Vänta här nu, sa jag för att bryta tystnaden.
-Du har kartlagt alkoholkonsumtionen under en tioårsperiod...
...och kan inte svara?
Min första tanke kom jävligt snabbt.
"De röker hasch på den där institutionen."
Min andra tanke kom strax efter.
"Väldigt olämpligt ställe att röka hasch på."

2 kommentarer:

  1. Smart. Kändes lite som om han kört en copy - paste på hela rapporten och glömt att läsa den själv... :-D

    SvaraRadera
  2. Ja, nåt sånt Anna!
    Och han drar säkert loss 40 papp i månaden oxå!

    Thomas

    SvaraRadera