torsdag 12 augusti 2010

Jag blev till och med riktigt glad över bemötandet...

-Ursäkta, får jag ställa en fråga?
Jag har svårt för stackars människor som går runt på stan med budskap, argument och vinstintresse, med ett block i handen.
-Jag har inte tid, säger jag fegt, som de flesta brukar göra.
Under två dagar har jag varit en sån där jobbig jävel som dyker på människor på stan med ett formulär i näven.
Jag har inte velat sälja något.
Jag har inte försökt få någon att tro på Gud.
Jag har bara gjort en enkätundersökning.
Massenkät, för att våra läsare ska få lite koll på vad folk tycker.

Jag är som vanligt inte mest intresserad av resultatet av undersökningen.
Jag är som vanligt mest intresserade av människorna jag möter.
Hur de reagerar på att någon stoppar dem på stan.
Hur de bemöter mig, och hur de bemöter min frågeställning.

Min viktigaste slutsats kom när vi nästan var klara.

Ungdomar (20-30 år) svarar gärna på en fråga på stan.
De gör det på ett väldigt trevligt sätt dessutom.
Över 30 händer något.
-Nej, jag har inte tid.

Jag gör ingen närmare analys av det faktumet här...
...men jag är stolt över våra ungdomar.
Jag blev till och med riktigt glad över bemötandet.

Framtiden ser ljus ut.

För det är just bemötande människor emellan som är viktigare än något annat...

8 kommentarer:

  1. Känner igen det där ...är över 30 och blir vansinnig på alla försäljare etc. Har du varit i skärholmens centrum? De hoppar på samma människa flera gånger per dag (om man går omkring där).Men svara på en fråga borde man ju ha tid med förstås...hmm får nog bättra mig i vissa fall!

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt! Jag får nog ta mig en funderare. Såå bråttom behöver man ju inte ha!
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  3. Näe, tid är ju allt vi har Nina!

    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  4. Jag är ju lite tvärt emot dig och de andra här då.... har sååååå svårt för att neja! Bokförs det någonstans?! Jag blir ju nämligen ständigt uppringd av diverse utfrågare/undersökare/säljare (trots nixtelefoni, eller vad det nu heter...). Kan dessutom sällan säga nej till insamlingar av olika slag; barncancerfonden, stiftelsen för gatubarn, trafikskadade...t.o.m. Green peace (även om jag inte kan titulera mig grön kämpe) har fått ta del av min skrala plånbok ;-) För "karmat" eller bara lättövertalad? Vet inte riktigt själv, men brukar kännas lite smågott...inte mycket...men många bäckar små som man brukar säga... Är kaoset för mycket igång hemma, med trötta, hungriga barn som pockar på uppmärksamheten händer det dock att jag ber dem ringa åter i o med bad tajming... Alla kan ju inte vara NEJ-sägare! Tjing!/L

    SvaraRadera
  5. Ha ha, fint Linda!

    Tjing!

    /Thompalompa

    SvaraRadera
  6. Hmmm Thomas jag är en av dom över 30....
    Så igår när Kentha och skulle till Vasaparken så hände följande... Jag hade lämnat plånbok hemma men min käre make ville bjuda på ett glas rött men det fattades 5 kr UPS det gick ej att pruta. Iväg bar det mot bankomat och då springer vi ihop med en herre som, jag tror, vill både prata och lämna över något. Jag tyckte det såg ut som en kondom men maken hann uppfatta det var ett plåster. Hur som helst vi behövde varken kondom eller plåster så det så.Jag fick mitt vin och en underbar trevlig kväll i Vasaparken.
    Kram från Ingegerd

    SvaraRadera
  7. Fin liten historia Ingegerd!

    Kram/Thomas

    SvaraRadera