måndag 26 juli 2010

Hon vill så gärna göra rätt, den lilla tjejen...

Jag frågade Lisa om hon hade sett mina glasögon.
Jag fick ett leende till svar.
Lisa har svårt att läsa våra rutiner, vårt sätt att leva, vår verklighet.
Men hon gör sina försök och det blir så vackert.
Lisa gör det som står på bildschemat.
Hon gör det utan att protestera.
Bara det är stort.
När jobbet är klart, nästa jobb.
Hemma kan vi inte ha den strukturen.
Lisa famlar lite i ingemansland.
Det går inte att ha samma struktur hemma som i skolan.
Vi har försökt, vi har slitit vårt hår, vi vet.
Lisa gör ändå sina försök att göra rätt.
Glasögonen låg i kylskåpet.
Jag blev tårögd.
Hon trodde att det skulle vara så...

Och så ibland, så blir det så rätt.
Lisa vet att pappa tycker om öl.
Hon kommer ibland, med famnen full med öl, från kylskåpet.
Hon lägger dem bredvid mig på sängen.
Hon vet att hon gör rätt då, och försvinner från sovrummet med ett stolt skratt.
Hon vet att pappa blir glad då.
Hon vet att hon har gjort rätt.
Hon vill så gärna göra rätt, den lilla tjejen.

Det kan inte vara lätt att leva i en konstig värld.
Men hon gör det så bra, min lilla goding.

6 kommentarer:

  1. Blir lite rörd över er vackra tjej.

    SvaraRadera
  2. Och hon har en fantastisk pappa som ser och uppmuntrar! Så fina tillsammans :)
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  3. Tack för fina kommentarer!

    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  4. Kicki Petersson29 juli 2010 kl. 21:35

    Olika dagar, olika saker förstår jag.
    Ni måste vara underbara som föräldrar.

    SvaraRadera
  5. Ja, de försöker så mycket de kan! Härligt. Vilken go tjej du har!

    SvaraRadera