fredag 30 juli 2010

Det är då jag förstår att jag är snickare...

Den nya sågen rev fint genom virket.
Snickarbältet satt så fint.
Det var länge sen nu.
Det tråkiga grovjobbet med plintarna var redan avklarat.
Finjobbet kvar.
Altanens konturer tog form, när det blåste som mest.
Sommaren visste inte riktigt var den skulle ta vägen.
Bubblan på vattenpasset ville gärna dra sig emot mitten.
Det är så vackert.
Orden kan ligga så fint på tangentbordet, men det räcker inte.
Det räcker inte för att hitta adrenalinet.
När spiken når botten med hammaren, efter noggrant förarbete.
När sågen glider, precis utmed blyertssträcket, när skruvdragarn har det rätta drivet.
När allt, tillslut, blir som planerat.
Det är då jag förstår att jag är snickare.
Jag har har provat några yrken...men...
Inget ger mig så mycket som att snickra.

Allt faller på plats...liksom.

6 kommentarer:

  1. Håller med dig fullständigt! Snygg blogg!/ Tommie

    SvaraRadera
  2. Du är så mångfacetterad! Vad kan väl vara bättre nu än en härlig altan, allra helst om den dessutom har tak!? Själv är jag så mål- och resultatinriktad...det är liksom den riktigt färdiga altanen som hägrar...inte riktigt vägen dit...även om jag så många gånger önskat att jag vore mer händig, vågade ge mig i kast med att själv bygga det där altandäcket, tapetsera det där rummet, slipa det där bordet...o riktigt njuta av det...men jag har bråttom, vill snabbt se resultat... Eller förresten, hur var det innan jag fick barn? Är det kanske det faktumet att allt MÅSTE gå fort med två 3-åringar o en 5-åring med mycket bus i sig... Kanske tar jag om några år tag i det där jag "drömmer om" att kunna; spela gitarr och bygga/tapetsera/kakla...We´ll see! För tillfället har katter o hundar slutat att falla från himlen...men det är säkerligen bara tillfälligt. /L

    SvaraRadera
  3. Sköna tankar Linda!
    Ha tålamod, drömmarna är nog så viktiga, men jag för min del vill helst köpa virke och köra direkt!
    Jag hatar planering, dötid och för mycket snack!
    Pang på bara...! ;-)

    /Thomas

    SvaraRadera
  4. Underbart! För mig infinner sig den känslan när jag fotar i min egen lilla fotostudio, tiden liksom står stilla och jag njuter i fulla drag! Flow..
    kram
    Lina

    SvaraRadera
  5. Flow, ett perfekt ord, för det vi menar Lina!

    Kram/ Thomas

    SvaraRadera