lördag 10 september 2011

-Jag har ont i arslet, sa farsan och längtade efter middagsluren...

"Ta på dig långkalsonger, det blir kallt i fartvinden", sa sms:et från farsan i morse.
Ja, tjena, 19 grader varmt och en fart på 30 kilometer i timmen.
Jag svarade med ett "Ok", men lät bli fillingarna.
Det var dags för årets moppetur. Far och son.
Två välvårdade, 48 år gamla mopeder, och två gubbar, hyfsat välvårdade i fula hjälmar.
Det var min tur att visa mina barndomskvarter. Förra gången visade farsan sina.
"Haha, som om jag inte visste var du växte upp", flinade gubben.
Jag guidade genom Hageby där jag bodde fram till tioårsåldern.
Turen gick genom Ljura och skolvägen för en liten parvel i mitten av 1970-talet.
Skolan är riven sedan många år. Det känns tungt. Som om min lågstadietid inte betydde nåt.
Jag letade efter ett monument över mina bravader. En byst hade räckt. Jag såg ingen.
Moppeturen gick genom stan för ett stopp vid Maestro för en kebab.
Vi parkerade snyggt bredvid två stora motorcyklar.
-Ta inte fel maskin när ni åker iväg sen", sa farsan till grabbarna.
Resan gick vidare mot Klockaretorpet där jag huserade fram till 20-årsåldern.
Det finns så mycket att minnas där. Det finns så mycket att berätta.
Men det får bli en annan gång.
Dagens äventyr landade med en kopp kaffe i Snövelstorp.

-Jag har ont i arslet, sa farsan och längtade efter middagsluren...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar