söndag 30 maj 2010

Frihet är så mycket större...



Lisa låser in sig i badrummet.

Skåpsdörrarna får en prövning. Säkerhetsspärrarna sätter stopp.

Lisa vill ha en frizon där i badrummet.

Hon har inte många frizoner.

Hennes liv är strukturerat.

Ingen har frågat vad hon vill.

Hon får sin timme i frihet. Hon härjar fritt i badrummet.

Alla lösa prylar är borttagna.

Duschslangen går mot badkarskanten.

Skräpkorgen i tunn plåt får stryk.

Det gör inget.

Hon får sin frihet.

Hon pratar för sig själv och mår bra.

Det blir fula märken i badkaret.

Jag skiter i det.

Jag vill att min dotter har frihet.

Frihet att göra vad hon vill.

Ett demolerat badkar är obetydligt i min värld.

Frihet är så mycket större.

8 kommentarer:

  1. Klart man skiter i badkaret, vad är väl lite plåt mot ett helt liv!

    SvaraRadera
  2. Som sagt vad är ett badkar värt....Inte mycket i det stora hela....Idag har vi varit hos min mamma på morsdags fika. Oscar kastade upp en boll i trädet så äppleblommor for till marken. Vad gör lite blommor tänkte jag...Men min mammas man säger....Han är jävlig idag...
    Vad ledsen man blir då....Vad spelar sånt för roll i det stora hela...???

    Vi åket hem i alla fall...:/

    // Lisa

    SvaraRadera
  3. Du har en så fantastiskt sund och skön inställning...precis den inställning du måste ha, behöver ha! Tack för att du sprider den vidare... /Linda G

    SvaraRadera
  4. Om man säger det såhär:

    Lisa är inte som andra barn, nej. Men du är heller inte som andra föräldrar. Jag kan inte VETA hur du har det. Men jag har haft min beskärda del av barn med olika former av funktionshinder, autism och också downs. Jag vet en BRÅKDEL av vad det innebär.
    Så lisa är inte som andra barn, nej. Men du är en unik förälder. Det du gör inspirerar och motiverar. Du drar ett lass som är obeskrivligt tungt emellanåt. Jag hoppas folk inser det innan de gnäller om triviala ting.

    SvaraRadera
  5. Tack för sköna kommentarer!
    /Thomas

    SvaraRadera
  6. Nu har jag hittat hit! Ska sätta mig och läsa "bakåt" så snart det blir lugn och ro här. Kram till dej och familjen;) / Mia Nordin

    SvaraRadera
  7. Kul Mia!
    Välkommen att läsa om våra bravader! ;-)
    Kram/Thomas

    SvaraRadera
  8. Känner verkligen igen det där! Härligt inlägg!

    SvaraRadera