måndag 10 maj 2010

Bernt Johansson, diplomerad hypnoterapeut, tar emot på sin mottagning.
Persiennerna är nerdragna och jag börjar undra vad jag gett mig in på.
– Hypnos är ett vanligt tillstånd, försäkrar Bernt.
Jag själv funderade på vilken slags behandling som skulle passa mig, för att inte blotta mig helt i en tidningsartikel.
– Jag kan ta dig tillbaka till din första dag i skolan, föreslog min hypnotisör för dagen.
Med två elektroder på fingrarna gör jag mig beredd för en resa i tid och rum.
Men innan jag lägger mig i sängen och tar på hörlurarna, försöker Bernt lugna mig.
– Hypnos är ett helt ofarligt tillstånd, och skulle det uppstå en akut situation, lämnar man spontant det hypnotiska tillståndet, säger han kopplar på sitt headset.
Man tackar, då känns det ju lugnt...eller inte!
Hursomhelst.
Min skepsis byttes, om en för ett ögonblick, ut mot någon form av övertygelse när en gammal skolkamrat dök upp i mitt medvetande.
Han dök upp där, efter att ha varit borta från mitt minne i över 30 år.
Jag kom till och med ihåg hans namn.
Alltid nåt.
Och jag hittade hem sen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar