tisdag 22 november 2011

Men jag är fortfarande rörd. Av två 17- åriga tjejer med stort hjärta...

Jag blev berörd idag.
Jag börjar där.
Två gymnasietjejer hörde av sig till redaktionen.
De håller på med ett projektarbete sista året på gymnasiet. Vi snackar 17 år.
Många gör projektarbeten.
Jag vågar säga att det var mycket hjärta och ambition i just det här projektet.
Hanna och Ellen har ett språkcafé i Röda korsets lokaler på Hagebygatan i Norrköping.
Varje tisdagskväll efter skolan jobbar de helt ideellt med social verksamhet.
Det är så jag rubricerar det.
De borde ha en saftig timlön.
Ahmed, 23, som har flytt utan sin familj, från oroligheter i Somalia kommer dit varje tisdag.
Han missar inte ett enda tillfälle, jag såg det på honom.
Han vill lära sig svenska och lyssnar noggrant på tjejernas svenskalektion.
Och vilken lektion sen.
Jag glömde bort mitt journalistiska uppdrag när jag stod där och tittade på.
För att jag blev så rörd.
Två tjejer, 17 år, framför mig uppträder som två pedagoger i världsklass när de lär ut känslouttryck på svenska.
De gör ett projektarbete om mångfald.
De vill så mycket mer. De vill göra nåt bra för samhället, som de själva uttrycker det.

Jag fick mina bilder och fick ihop min text.
Men jag är fortfarande rörd.

Av två 17- åriga tjejer med stort hjärta...

Jag berättade att jag har en bakgrund som lärare.
Jag berättade att jag var såå imponerad av deras lektion.

Det var det minsta jag kunde göra....

10 kommentarer:

  1. Wow! Två tjejer som tycks leva upp till det nya ledordet i svensk läroplan; entreprenörskap/entreprenöriellt lärande! O det med råge...o med själ och hjärta! LG

    SvaraRadera
  2. Ja, vad säger vi Linda!?
    Ett resultat av hårt jobb i skolans värld...
    Och förmodligen, fantastiska föräldrar också i det här fallet...
    Hursomhelst...man blir glad! :-)

    SvaraRadera
  3. Det var en slump att jag hittade denna bloggen. Tack, tack så otroligt mycket för alla fina ord. Det glädjer mig otroligt mycket att vi gjorde ett sådant stort avtryck hos dig och hoppas att kunna göra det hos fler människor. Jag är helt ställd av denna fina recension. Tack! Du gjorde min dag!

    // Hanna

    SvaraRadera
  4. Och tack för en fin artikel idag. Man kan hoppas det är starten på en ny folkrörelse. Hur skulle världen se ut då??

    SvaraRadera
  5. Tack själv Hanna!
    Ni gjorde MIN dag!
    Och ni gör något unikt, är helt övertygad om att det bara är början för er..
    Kör på! Ni kan inte vara mera rätt än så!

    /Thomas

    SvaraRadera
  6. Rätt Björn!
    Det är så vi vill ha det!

    /Thomas

    SvaraRadera
  7. Dom orden ska jag ha med mig i fortsättningen! När man får så bra reaktioner blir man så otroligt taggad till att göra mer!
    Tack också för den fina artikeln, allt var såå rätt!

    // Hanna

    SvaraRadera
  8. Tack själv Hanna!
    Lycka till!

    /Thomas

    SvaraRadera
  9. "När vi gör goda gärningar aktiveras hjärnans njutningscentra och vi får en känsla av välbefinnande"
    Jag skulle så gärna vilja ge världens blommor till Dig Thomas för att Du skrev så fint om Hanna och Ellen.
    Ni alla är härliga människor och härliga människor är värda att beundras.
    Jag är så innerligt tacksam för den tid som de lägger ner för att hjälpa sina medmänniskor.
    Det är helt fantastiskt. Man blir rörd faktiskt.
    Tänk om det fanns så många hjälpsamma, varmhjärtade människor som Du och de två änglarna på jorden.
    Jag önskar alla goda människorna på jorden
    allt gott i livet.
    Kram till er alla som har ett varmt och stort hjärta fullt av kärlek och godhet.

    Mvh F

    SvaraRadera
  10. Stort Tack!
    Du verkar också tillhöra den kategorin, F! :))
    Allt gott till dig!

    Kram/Thomas

    SvaraRadera