onsdag 8 augusti 2012

Jag är förbannad och målmedveten. Han skojar med fel person...

"Du ringer på min privata telefon. Jag kan inte garantera någonting". Orden kommer från en ägare på en taxifirma i närheten. Han har ett avtal med Söderköpings kommun att köra bland annat vår dotter. Han ska se till att vår autistiska dotter får en bra taxiresa mellan skolan och korttidshemmet. Vår dotter, liksom andra med funktionshinder, fungerar inte som oss andra. Jag hade tänkt informera lite om vår dotter innan den första resan. Den första resan, som vi släpper henne i okända människors händer. Hon är 17 år, men egentligen två, inuti. Jag hade en liten önskan om att få veta vilka personer som kör, och ansvarar, för min dotter på X antal taxiresor varje vecka. Jag hade velat informera om några enkla saker som gör att hon INTE kopplar loss sig och ger sig på föraren. Men han var inte intresserad. "Du ringer på min privata telefon", sa han två dagar innan den första resan. Vi kan kalla honom Bosse, för han heter så. Bosse var förmodligen den mest otrevliga person jag pratat med i telefon. Jag hade hoppats på att inte just HAN var ansvarig för att administrera körningen för min dotter. Den första resan gick förstås illa, trots att mamma Cina var med. Det var panik, det var ångest i den lilla flickans ögon. Taxin anlände 20 minuter för sent, bilstereon var på hög volym och föraren visste inte vilken väg han skulle köra. Jag ringde till Bosses privata mobiltelefon och avbokade de planerade taxiresorna. Jag är förbannad och målmedveten. Han skojar med fel person...

11 kommentarer:

  1. Men va f-n?? Vad var det för ljushuvud?? Sådär funkade taxiresorna när vår dotter började skolan för 12 år sen. Eller funkade INTE, snarare. Slutade med att jag höll flickan hemma och kontaktade lokaltidningen. En pojke i samma klass blev avsläppt på fel adress. Också han med autism och oförmögen att be om hjälp eller förstå vad han skulle göra :( Så får det ju fasen inte gå till!!! Hoppas på förändring och förbättring hos er...
    Kram Nina!

    SvaraRadera
  2. Fy fan så dåligt! Noll respekt och noll professionalism.

    Kämpa, Thomas!

    SvaraRadera
  3. Vilket ärkepucko!

    Om man inte har respekt för ungdomar med funktionshinder, ska man INTE ha sådana körningar på sin firma!

    SvaraRadera
  4. Men va?? Fy vad dåligt!!!!

    SvaraRadera
  5. Dumma dumma han.
    Kan förstå din känsla eller kanske inte.... Jag vet när min Maja sätter sin tvärsida till och då är det långt ifrån vad ni råkar ut för. Alla som jobbar , oavsett om de kör taxi borde få Utbildning/kunskap, eller åtminstone ta åt sig av de ord och instruktioner som gör att just ditt/mitt barn mår bra, även för hans skull. Men många förstår inte innebörden över vad ett utbrott innebär...de tror bara att de vet.


    Vilket dumhuve !!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  6. Jag har bara en sak att säga till ägaren i taxifirman!

    Snälla du, behandla andra som du själv vill bli behandlad!

    Världen blir mycket vackrare om vi skall visa lite respekt och medkänsla för varann.

    Föräldrarna till funktionshindrade barn har gått igenom så mycket i livet.

    De har stått ut med många smärtsamma upplevelser som jag och du inte kan förstå.

    Vissa bara respekt nästa gång när du möter de fantastiska föräldrarna!

    De är guld värda och har rätt att behandlas med respekt.

    Nu till dig Thomas,

    Du är en hjälte för mig som jag beundrar och uppskattar Dig enormt mycket.

    Du är en omtänksam, kärleksfull, fantastisk, och unik far.

    Jag önskar dig det allra bästa i livet.

    Kram/F



    SvaraRadera
  7. Å, vad tröttsamt!
    Jag blir så förbannad, varför är det så ofta på det viset.
    När man som förälder försöker vara ett steg före, eftersom man vet att man alltid måste vara ett steg före och ruta in rutinerna innan de satt sig för barnets trygghets skull och så bli bemött sådär.
    Jag hade också avbokat. Frågan är vem som ska köra istället?
    /Monica

    SvaraRadera
  8. Du tänker rätt, och samma!
    Tack för att vi är flera, och tack för att du berättar!
    /Thomas

    SvaraRadera
  9. Till dig "F":
    "Världen blir mycket vackrare om vi skall visa lite respekt och medkänsla för varann.

    Föräldrarna till funktionshindrade barn har gått igenom så mycket i livet.
    De har stått ut med många smärtsamma upplevelser som jag och du inte kan förstå...."
    Så fint av dig!
    Tack!
    Kram/ Thomas

    SvaraRadera
  10. Jag tror att du är min nya idol. Ska vi byta böcker?

    SvaraRadera
  11. Hej Tina!
    Sorry, såg ditt inlägg först nu!
    Självklart byter vi böcker, intressant!
    Meddela din adress.

    Thomas

    SvaraRadera