torsdag 18 mars 2010

Han måste klara det...

Han var mobbad i skolan.
Han var 12 år när han tog sin första fylla.
Året efter rökte han hasch.
Jag träffar 23-åringen på ett behandlingshem för tablettmissbrukare.
Han är välklädd, ser glad och pigg ut.
Men han har en tung bakgrund, Han har varit nära döden.
"Den första vändpunkten i mitt liv kom när jag tog tabletter. Det var första gången jag mådde bra, och kände att nu är jag hel på nåt sätt."
Till en början hade han kontroll. Ingen misstänkte något.
När kompisarna drog sig ur var han fast.
"Det är som att vara två personer. Den ena vet att det är fel. Den andra mår bara bra".
Flera år av missbruk kunde ha kostat honom livet.
Den andra vändpunkten kom när han var 20.
"Jag vaknade upp när mina föräldrar och min syster tog avstånd från mig." Jag hade trott att de skulle ta hand om mig när jag kom hem som ett vrak, men de ville inte se mig."
Nu har han varit drogfri i tre år.
Han är pappa till en fyra månaders bebis.

Behandlingshemmet gör ett fantastiskt jobb.
Den största utmaningen står han för själv.
Han ska klara livet utan droger.

Jag såg i ögonen vad han hade varit med om.
Jag såg den fina killen innanför. Jag såg också hans målvetenhet.

Jag hoppas att han klarar det.
Han är pappa nu.

Han måste klara det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar