onsdag 31 mars 2010

Du kan kalla mig tråkig...

" Du kanske säger Norrköping är en jävla stad......" sjunger Lundell.
Jag är född, uppvuxen och lär dö i Norrköping.
Du kan kalla mig tråkig, men jag har faktiskt aldrig sett någon anledning att lämna staden i mitt hjärta.
Lunchpromenaden igår gjorde mig om möjligt ännu säkrare.
Studenterna på gångvägen genom Industrilandskapet sken i kapp med solen och de vackra byggnaderna.
Vattnet genom stadskärnan ger staden liv och når sin mest dramatiska puls utanför universitetsområdet.
Dessutom möts de gamla byggnaderna med modern och internationell högteknologi i den nya teaterdomen som pressvisades igår.
Bara ett stenkast därifrån, låg sommarens hetaste dansgolv, när det begav sig i slutet av 80-talet.
"Jag har sett varenda vrå....och härjat runt på Grand.." sjunger Winnerbäck.
Jag har inte sett varenda vrå i Norrköping än, men bra många.
Och tillräckligt många vråer finns kvar för att hålla mig kvar i Sveriges vackraste stad, som Maria Wetterstrand säger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar