torsdag 14 juli 2011

Jag har nakenbadet kvar....

Sommarlovet har ett slut.
Varför är det så svårt att lära sig?
-Det är snart slut, säger farsan, strax efter midsommar.
Han har alltid sagt så. Varje år. Exakt vid samma tidpunkt.
Men enda sedan jag var liten har jag tryckt bort hans ord.
Sommarlovet är oändligt. Punkt slut.
Precis som universum. Det är just den känslan som är så vacker.
Vi är halvvägs nu. Jag tänkte aldrig så som grabb.
Jag tänkte aldrig så när vi hade tävling att hitta den längsta maskrosen.
När vi spelade fotboll fram på småtimmarna.
När vi var kära upp över öronen.
När vi badade i sörjan som heter Göta Kanal.
När vi åt mammas nybakade bullar med mjölk.

Men jag tänker så nu.
Det är bara halva sommaren kvar...

Ja, jag börjar bli lik farsan...
Inget att skämmas för..
Han är ett bra föredöme på många sätt.
Men sommaren är långt ifrån slut för mig, även om farsan tar fram snöskyffeln.

Jag har inte haft mitt nakenbad än.
Mitt nakenbad när solen går ner i sommarnatten.
Jag har gott om tid på mig.

Sen kan jag sätta punkt.
Sätta punkt för sommaren...

4 kommentarer:

  1. Som alltid blir jag både glad och lite sorgsen då jag tittar in här...på ett positivt sätt. Språket du har berör
    Lena

    SvaraRadera
  2. Tack Lena!
    Att språket berör är det bästa betyg jag kan få!
    /Thomas

    SvaraRadera
  3. Även jag har läst och njutit...tankar och reflektioner cirkulerar...du sätter fingret på rätta stället!
    Jag är benägen att hålla med, SOMMARLOVET är ännu inte på långa vägar till ända! Det är ju så vansinning förmånligt och välbehövligt, för både kropp och själ (vare sig man faktiskt har *sommarlov* eller ej)och man måste hålla kvar det så länge som det bara går. Förvisso är det svårt att inte misströsta...när regnet strilar utanför och doften, kylan och luften för tankarna till hösten. Jag har just avverkat en behaglig vecka i Italien och fått en gnutta påfyllning; den fantastiska solen, värmen och semesteratmosfären fyller ju på energidepåerna en hel del. Men det behövs MER! Så jag är vansinningt tacksam om du skjuter på det där årliga sommarbadet a la natural ett tag till, i hopp om att då också förlänga sommaren. För visst är det väl ändå så att den inte riktigt har börjat?
    Förutom allt annat har jag en hel trave med böcker att avverka innan det vanliga livet återigen får ta vid. Jag, liksom så många andra, brukar nämligen läsa ifatt det jag inte orkat eller hunnit tidigare under året (dumt nog). Det är helt underbart men samtidigt liiite frustrerande... De där underbara och verkliga "bladvändarna" som man kan få i sin hand kan också få en att slita sitt hår. Man vill inget annat än att läsa, byta blad, läsa...bara ett kapitel till, jag lovar...bara ett endaste till... Sen måste den lämnas lite åt sitt öde när koll, sysslor och umgänge med barnen måste gå före. Då är det så här, sent på natten som den återigen kan lyftas och avnjutas i lugnet och tystnaden. Högen krymper bara så sakta på det viset...så bara det är ju skäl nog till ett förlängt sommarlov...så låt ditt bad vänta, för konstens och litteraturens skull skull ;) Tjing pling!/L.G

    SvaraRadera
  4. Hej Linda!
    Tack för dina ord.
    Kloka och i rätt följd som vanligt.
    Blir alltid lika glad när du förgyller min blogg med dina ord!
    "Det behövs alltid mer Linda...
    Och a la natural, väntar jag med till du ger signalen Linda. Att Sommaren är slut.
    Då kastar jag mig i plurret...

    SvaraRadera