onsdag 8 december 2010

Man blir liksom rätt bra på det, som förälder till ett autistiskt barn...

-Lisa måste sluta hos oss till sommaren.
Orden kom till oss på utvecklingssamtalet.
Regeringen har gjort om skolplanen.
Det är kort varsel. Vi hade räknat med en längre bromssträcka.
En bromssträcka för att göra Lisas största förändring, nånsin.
Att byta Lisas största trygghet, mot ett oskrivet blad.
Vi blev snuvade på ett helt år, snabbare än snöflingan landar i vintermörkret.
Särskolans elever ska behandlas som alla andra, säger dom.
Det är nio år i grundskolan som gäller. Punkt.
Jag klandrar inte Björklund. Han gör så gott han kan.
Han har inte många rätt i skolfrågor, men det är en annan historia.
Han vill att skolk ska synas i betyget.
Välkommen tillbaka till 1940-talet.
Vi andra som vet hur skolan fungerar vet att elever som redan har det svårt inte behöver straff.
De behöver nåt annat. De behöver nån som bryr sig, men det kostar pengar.
Jag hade gärna tagit debatten, med utbildningsministern.
Men jag har viktigare saker för mig.
Jag ska försöka ställa in en autistisk flicka på ett nytt liv.
Och vi är vana att ta stora utmaningar.

Man blir liksom rätt bra på det, som förälder till ett autistiskt barn...

9 kommentarer:

  1. Tänk att det alltid räknas i pengar, våra barn, hur de mår. Att alla ska in i sammamall trots olika förutsättningar. Ledsen blir man och trött på att de inte förstår vad dessa handikapp innebär.
    Håller tumarna att det löser sig på ett bra sätt.
    Kram, Lena

    SvaraRadera
  2. Björklund är säkert en bra människa me som du skriver blir det inte många rätt i det han jobbar med idag :-(

    Hoppas att det lilla förberedning ni hinner blir bra ändå..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. jaa du Thomas vad säger man....det finns inte ord för det. Allt är pengar som styr och våra ungdomar kommer i andra hand.
    Våran tjej går ju 10 året nu så vi håller på att förbereda för en ny värd åt henne ht.2011. Det är inte lätt.....

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  4. Jag har följt din blogg en tid och glädjs åt att du växt som människa med åren och har funnit att livet är speciellt, värdefullt.
    Alla människor är unika!

    SvaraRadera
  5. Tack och kram alla!
    Värdefulla ord på vägen..

    Anonym:Intressant kommentar, blir dock lite nyfiken att du noterar att jag växt...känner jag dig alltså?

    /Thomas

    SvaraRadera
  6. Björklund kan omöjligtvis vara en bra människa. Bra människor skaffar sig kunskap för det jobb de ska utföra. Det har inte han gjort och det verkar inte som om att han kommer att göra det heller.
    Skolk i betygen och de förändringar som nu inträffar för din Lisa... Han är inte förankrad i verkligheten vilket i och för sig inte är så ovanligt ibland politikerna men ändå.. Detta handlar om barn och ungdomar! Ursäkta, men jag var tvungen att få ur mig detta.
    Du är en otrolig människa, men det tror jag att jag har skrivit förr :). Hoppas nu att det går bra det bara kan för er.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Mizzliz!
    Tack för fina och kloka ord!
    Och tack för att du läser!

    Kramar!

    /Thomas

    SvaraRadera
  8. Kära nå´n, vad kommer att hända med Lisa nu?Finns det något för henne i vårt samhälle som får Lisa att utvecklas och kunna få ett bra liv. Förstår att ni kämpar.
    Inger från Murklan.

    SvaraRadera