lördag 25 december 2010

Hon är van. Hon har gjort det förr...

Ett litet nedslag i den autistiska familjen.
Juldagen 2010. Lisa är hemma.
Oroligare än vanligt, jag har sagt det förr.
Jag tror att p-sprutan är boven. Vi får kolla det.
"Vill inte ha pappa", säger Lisa och slår hårt i mitt ansikte, för tionde gången idag.
Det är mamma som gäller nu. Det är bra på nåt sätt. Jag är glad för mamma Cinas skull.
Linnea mitt i kaoset, till synes oberörd.
Vill du åka till farmor och farfar? så du får det lite lugnt, frågar jag.
Näe, det är lugnt, säger hon och tittar vidare på filmen.
Jag tror att hon påverkas och jag ger henne chansen.
Men hon är cool.
Du struntar i att Lisa är orolig, eller hur? frågar jag.
Ja, svarar hon med ett leende.
Men du får det lite lugnare om du är hos farmor och farfar.
Ja, jag kan gå dit, säger hon och packar väskan.
Hon är van. Hon har gjort det förr.
Men hon är trygg.
Hon är så självupptagen, och tror att universum har henne som mittpunkt.
Jag tror att det var meningen, att hon fick den styrkan.
Jag är glad för det.

2 kommentarer:

  1. kikar förbi och läser, förundras och tänker till en stund. Hoppas ni haft en bra julhelg, så gott det går - det blir vad man gör det till!

    Tankarna går till det som står om p-sprutan, fast man tar den och ofta mister sin mens så finns ju själva "cykeln" kvar så PSM symtomerna, kanske man kan kalla det eller känslan av mens - humörsmässigt och mående kan ändå finnas kvar fast man ej blöder mera!

    Som för mig, som bara har äggstockarna kvar - producerar ju östrogen, jag blöder ej, har ingen livmoder men ändå känner jag av min mens, humöret, känslan osv.

    Hoppas du förstår hur jag tänker och menar!?

    Sen är ju julen - stor helger ett "gissel" för våra barn inom NPF pga. omvärldens alla förväntningar, spänningarna i luften osv. så fast man har sina rutiner, så blir det oroligt och påverkar våra barn - hur mycket vi än försöker underlätta...Ha det gott, var rädda om er och du som journalist kanske skulle gå med i våran slutna grupp på facebook - hjärtefrågor NPF eller Autismspektrum skola, skriva lite och kanske haka på våra tankar om artikel, insändare och rent av motion till riksdagen?

    Vi har gjort en INFO hemsida också =)
    http://hjartefragornpf.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. Hej Mia-Marie!
    Tack för omtanke och kloka ord.
    Just nu är det fullt upp men att vara journalist och pappa till en autistisk flicka.
    Men jag tackar för inbjudan och kommer säkert tillbaka!

    Thomas

    SvaraRadera