onsdag 9 september 2009

Dissa svenska skolan ..!!

Jag går i nian, har alltså gått i skolan, fem dagar i veckan i nio år. Vad har jag lärt mig?? Att spela Skippo, jag det har jag lärt mig och det är jag bra på. Vad har jag mer lärt mig? Jo om hårda och mjuka vokaler, undrar om jag får jobb som en fotograf om jag kan mjuka och hårda vokaler? Eller att jag kan gångertabellen??? Varför ska man lära sig historia om man ska jobba som fotograf eller ridlärare..? Jo, det är klart om jag ska plöja en åker med hjälp av häst kan det ju vara viktigt, eller?
Jag tycker skolan ska vara mer yrkesinriktad och att man som elev kan få prova på olika yrkesområden och jobba tematisk utifrån det. Som ex, jag vill blir fotograf och vill då i skolan jobba med allt som rör en fotografs arbete. Redan från år sju borde man få välja vad man ska göra, tex om man ska bli fotograf kan man få ha fotolektioner eller om man ska bli ridlärare att man får vara i ett stall och hjälpa till som ridlärare med en riktig ridlärare. Dags att göra nåt åt skolan den är rena stenålder!

Pernilla/ 15 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar