onsdag 23 september 2009

Ämnet var sex

Jag klev in i fiket på gymnasieskolan. Jag var på jakt efter två tjejer och en kille för en enkät och bild.
Ämnet var sex.
Jag höjde rösten och bad om tre frivilliga. Jag droppade inte ämnet direkt i fall de skulle backa.
Väl på skolgården ställde jag så frågan till de tre och blev glatt överraskad.
Det handlade om att tjejer, enligt ny undersökning ställer upp på sex, trots obehag, olust eller smärta. Allt för att underkasta sig grabben och inte göra honom besviken.
För det första var denna fråga inte på något sätt konstig eller pinsam för någon av dem.
För det andra så hade de tre gymnasieeleverna utförliga och mycket förnuftiga förklaringar och svar.
Herregud, tänkte jag. Inte var jag sådär mogen i mitt resonemang kring sex när jag var 16 år.
Jag lämnade dock skolan med ett leende på mina läppar och en stolthet över dagens ungdom.
Inte mycket var bättre förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar